[image: image1.png]2000

****
v o
* *

***

COUNCIL  CONSEIL
OF EUROPE  DE L'EUROPE




 

Serbian version of DH-MM (99) 6

Case-law concerning Article 10 of the

European Convention on Human Rights
Sudska praksa u vezi sa primenom 

člana 10 Evropske konvencije 

o ljudskim pravima 

Četrdeset godina sudske prakse

1959-1999
Serbian version of DH-MM (99) 6
DH-MM (99) 6

Case-law concerning Article 10 of the

European Convention on Human Rights

Sudska praksa u vezi sa primenom 

člana 10 Evropske konvencije 

o ljudskim pravima

Četrdeset godina sudske prakse

1959-1999

Direkcija za ljudska prava

Strazbur, 1999
Uvod
Ovaj dokument sastavio je sekretarijat Odseka za medije Direkcije za ljudska prava.* On se odnosi na period do 31. januara 1999. i sadrži:

A.
Spisak najvažnijih presuda Evropskog suda za ljudska prava (a) i najvažnije odluke i izveštaje Evropske komisije za ljudska prava (b) koje se odnose na član 10 Evropske konvencije o ljudskim pravima uopšte i na slobodu medija posebno;

B.
Komentare ove sudske prakse. Komentari se odnose samo na slučajeve koji su u neposrednoj i naročitoj vezi sa članom 10. Međutim, važno je naglasiti da ovaj član treba čitati u svetlosti svih odredbi Konvencije koje mogu bilo da ograničavaju njegovu primenu (članovi 15, 16, 17) bilo da jemče specifičniju vrstu zaštite.

Novi Evropski sud za ljudska prava počeo je da radi 1. novembra 1998.  stupanjem na snagu protokola br. 11 uz Evropsku konvenciju o ljudskim pravima. Sud funkcioniše na permanentnoj osnovi i zamenjuje dva ranija nadzorna organa Konvencije (Sud i Komisiju). Sve presude, odluke i izveštaji mogu se potražiti u bazi podataka Suda na adresi: http://www.dhcour.coe.fr/hudoc.

A. NAJVAŽNIJE PRESUDE, ODLUKE I IZVEŠTAJI

a. Presude Evropskog suda za ljudska prava
1. Presude
-
presuda u slučaju De Becker od 27. marta 1962, serija A br. 4 (doživotna zabrana podnosiocu predstavke da se u Belgiji bavi novinarstvom ili pisanjem); brisana iz registra Suda

-
presuda u slučaju Engel i drugi od 8. juna 1976, serija A br. 22 (disciplinska kazna izrečena holandskim redovima zbog objavljivanja članaka koji podrivaju vojnu disciplinu); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Handyside od 7. decembra 1976, seriija A br. 24 (zabrana od strane britanskih vlasti knjige pod naslovom “Little Red School Book” na osnovu Zakona o opscenim publikacijama); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Sunday Times (br. 1) od 26. aprila 1979, serija A br. 30 (nalog da se spreči objavljivanje članka o drogi i parnica koja je usledila; ovaj nalog osnivao se na tadašnjem engleskom zakonu o nepoštovanju suda; kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Barthold od 25. marta 1985, serija A br. 90 (zabrana veterinaru-hirurgu u Saveznoj Republici Nemačkoj, na osnovu Zakona o nepoštenoj konkurenciji i Pravilâ profesionalnog ponašanja, da daje izvesne izjave za štampu); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Lingens od 8. jula 1986, serija A br. 103 (podnosilac predstavke je novčano kažnjen zbog uvrede jednog političara u novinskom članku, član 111 Krivičnog zakonika Austrije); kršenje člana 10
-
presude u slučajevima Glasenapp i Kosiek od 28. avgusta 1986, serija A br. 104 odnosno 105 (obaveza zaklinjanja na vernost Ustavu prilikom stupanja u državnu službu u Nemačkoj); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Leander od 26. marta 1987, serija A br. 116 (zabrana pristupa podnosiocu predstavke tajnim podacima o njemu koje čuvaju švedske vlasti, navodno iz razloga državne bezbednosti); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Müller i drugi od 24. maja 1988, serija A br. 133 (konfiskacija od strane švajcarskih vlasti slike koju je autor izložio i kažnjavanje njega i drugih podnosilaca predstavke zbog opscenih publikacija); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Barfod od 22. februara 1989, serija A br. 149 (podnosilac predstavke je novčano kažnjen zbog toga što je u novinskom članku klevetao dvoje neprofesionalnih sudija, član 71 Kaznenog zakonika Grenlanda); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Gaskin od 7. jula 1989, serija A br. 160 (odbijanje britanskih upravnih vlasti da podnosiocu predstavke daju na uvid dosije koji su vodile lokalne vlasti kojima je bio poveren na staranje tokom njegovog maloletništva); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Markt intern Verlag GmbH i Klaus Beermann od 20. novembra 1989, serija A br. 165 (zabrana, na osnovu nemačkog Zakona o nepoštenoj konkurenciji, izdavačkoj firmi da ponavlja izvesna tvrđenja objavljena u specijalizovanom informativnom biltenu kojima se kritikuje poslovna praksa jedne firme za katalošku prodaju); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Groppera Radio AG i drugi od 28. marta 1990, serija A br. 173 (firmi koja u Švajcarskoj poseduje koncesiju za kolektivne antene zabranjeno je da kablovskom TV reemituje programe koji se emituju iz Italije); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Weber od 22. maja 1990, serija A br. 177 (sudski postupak u Švajcarskoj vođen iza zatvorenih vrata koji je doveo do osude novinara za nepoštovanje tajnosti istrage u slučaju klevete, jer je na konferenciji za štampu iznosio podatke o predstojećem sudskom postupku); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Autronic AG od 22. maja 1990, serija A br. 178 (odbijanje švajcarske PTT, usled nemanja pristanka države koja vrši prenos, da ovlaste firmu specijalizovanu za kućne elektro-aparate da prima, preko privatne satelitske antene, nekodirane televizijske programe namenjene širokoj javnosti i prenošene preko sovjetskog telekomunikacionog satelita); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Oberschlick (br. 1) od 23. maja 1991, serija A br. 204 (sudski proces zbog klevete koji je protiv podnosioca predstavke pokrenuo jedan austrijski političar i potonja osuda podnosioca predstavke); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju The Observer and Guardian Newspapers Ltd. od 26. novembra 1991, serija A br. 216 (zabrana da se otkriju ili objave delovi neautorizovanih memoara o navodnom nezakonitom postupanju britanske Službe bezbednosti i obaveštenja dobijenih od autora memoara, ranije zaposlenog u toj službi - zabrane koje su potvrđene od sudova u julu 1987, pošto je knjiga objavljena u SAD i postala dostupna u Ujedinjenom Kraljevstvu, i ostale na snazi do završetka suđenja u oktobru 1988); kršenje člana 10 u drugom periodu (juli 1987 - oktobar 1988) ali ne i u prvom (juli 1986 - juli 1987)

-
presuda u slučaju The Sunday Times (br. 2) od 26. novembra 1991, serija A br. 217 (zabrana otkrivanja ili objavljivanja delova neautorizovanih memoara o navodnom nezakonitom postupanju britanske Službe bezbednosti i obaveštenja dobijenih od autora memoara, ranije zaposlenog u toj službi); kršenje člana 10
 -
presuda u slučaju Castells od 23. aprila 1992, serija A br. 236 (osuda militantnog baskijskog političara zbog objavljivanja članka neprijateljski raspoloženog prema vladi); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Thorgeir Thorgeirson od 25. juna 1992, serija A br. 239 (podnosilac predstavke je osuđen na novčanu kaznu zbog objavljivanja u novinama dva članka o policijskoj brutalnosti); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Schwabe od 28. avgusta 1992, serija A br. 242-B (podnosilac predstavke je osuđen zbog klevete i zbog toga što je napadao osobu zbog krivičnog dela za koje je ova već odležala kaznu); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Herzegfalvy od 24. septembra 1992, serija A br. 244 (žalba podneta zbog kršenja prava na poštovanje privatnosti prepiske i prava na primanje informacija tokom pritvora i lečenja podnosioca predstavke u psihijatrijskoj ustanovi); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Open Door Counselling Ltd. i Dublin Well Woman od 29. oktobra 1992, serija A br. 246 (nalog Vrhovnog suda Irske iz marta 1988. kojim se podnosiocima predstavke (savetovalištima( zabranjuje, između ostalog, da trudnicama pružaju informacije o mogućnostima abortusa u inostranstvu); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Hadjianastassiou od 16. decembra 1992, serija A br. 252 (osuda oficira od strane vojnog suda zbog odavanja informacija od malog značaja ali koje su bile klasifikove kao poverljive); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Colman od 28. juna 1993, serija A br. 258-D (ograničenje oglašavanja privatne lekarske prakse koju je nametnuo Opšti medicinski savet); brisana iz registra Suda

-
presuda u slučaju Chorherr od 25. avgusta 1993, serija A br. 266-B (hapšenje, pritvor i osuda podnosioca predstavke zbog ometanja javnog mira, pošto je odbio da prestane da rastura letke i nosi plakate tokom vojne parade u Austriji); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Informationsverein Lentia i drugi od 24. novembra 1993, serija A br. 276 (nemogućnost osnivanja i rada privatnih radio ili televizijskih stanica zbog monopola Radio-televizije Austrije); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Casado Coca od 24. februara 1994, serija A br. 285 (disciplinska kazna izrečena španskom advokatu zbog oglašavanja profesionalnih usluga); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Jacubowski od 23. juna 1994, serija A br. 291-A (zabrana novinaru da u Nemačkoj rastura pismo sa neprijateljskim primedbama o jednoj novinskoj agenciji); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Otto-Preminger-Institut od 20. septembra 1994, serija A br. 295-A (zaplena i oduzimanje filma kojeg su austrijski sudovi smatrali bogohulnim); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Jersild od 23. septembra 1994, serija A br. 198 (osuda televizijskog novinara zbog toga što je pomagao širenje rasističkih izjava i podstrekavao druge da ih šire); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Vereinigung Demokratischer Soldaten Österreichs i Gubi od 19. decembra 1994, serija A br. 302 (zabrana rasturanja vojnih novina u austrijskim kasarnama); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Vereniging Weekblad Bluf! od 9. februara 1995, serija A br. 306-A (zaplena i povlačenje iz opticaja jednog broja časopisa udruženja - podnosioca predstavke, zbog objavljivanja poverljivog članka o aktivnostima Službe unutrašnje bezbednosti); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Prager i Oberschlick od 26. aprila 1995, serija A br. 313 (osuda za uvredu zbog kritičkih primedbi o nekolicini sudija i oduzimanje primeraka publikacije); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Piermont od 27. aprila 1995, serija A br. 314 (proterivanje iz Francuske Polinezije nemačke članice Evopskog parlamenta i zabrana povratka posle njenog učešća u demonstracijama i zabrana ulaska u Novu Kaledoniju); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Tolstoy Miloslavsky od 13. jula 1995, serija A br. 316-B (podnosiocu predstavke je naređeno da plati veliku odštetu zbog klevete školskog činovnika kojeg je optužio za ranije ratne zločine); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Vogt od 26. septembra 1995, serija A br. 323 (otpuštanje nastavnika iz državne službe zbog aktivnosti u Nemačkoj komunističkoj partiji); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Goodwin od 27. marta 1996, Izveštaji o presudama i odlukama, 1996-II (naredba kojom se od podnosioca predstavke, novinara, zahteva da otkrije svoje izvore informacija); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Ahmet Sadik od 15. novembra 1996, Izveštaji o presudama i odlukama, 1996-V (osuda političkog lidera za remećenje javnog mira zbog rasturanja, tokom izborne kampanje, štampanog materijala u kojem se muslimansko stanovništvo zapadne Trakije naziva “Turcima”); nisu iscrpljeni svi domaći pravni lekovi 

-
presuda u slučaju Wingrowe od 25. novembra 1996, Izveštaji o presudama i odlukama, 1996-V (odbijanje britanskog Odbora za klasifikaciju filmova da izda sertifikat o klasifikaciji filma koji je Odbor smatrao bogohulnim); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju De Haes i Gijsels od 24. februara 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-I (naređenje dvoma novinarima da plate odštetu zbog uvrede nekolicine sudija); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Telesystem Tyrol Kabeltelevision od 9. juna 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-III (odbijanje da se kompanija - podnosilac predstavke ovlasti da emituje svoje programe preko lokalne kablovske mreže); brisana iz registra Suda

 -
presuda u slučaju Oberschlick (br. 2) od 1. jula 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-IV (osuda zbog vređanja jednog političara); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Worm od 29. avgusta 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-V (osuda novinara zbog nedozvoljenog uticanja na ishod krivičnog procesa); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Radio ABC od 20. oktobra 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-VI (odbijanje da se izda ovlašćenje za osnivanje lokalne radio stanice zbog monopola koji je postojao pre dopune zakonodavstva); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Zana od 25. novembra 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-VII (osuda bivšeg gradonačelnika zbog izražavanja podrške terorističkim delima u jednom intervjuu novinarima); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Grigoriades od 25. novembra, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-VII (osuda regruta zbog vređanja vojske, posle uvredljivog pisma koje je uputio pretpostavljenom oficiru), kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Guerra od 19. februara 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-I (propuštanje da se lokalnom stanovništvu pruže informacije o faktoru rizika i postupcima u slučaju nesreće u obližnjoj fabrici hemikalija); član 10  je neprimenljiv

-
presuda u slučaju Bowman od 19. februara 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-I (sudsko gonjenje pristalice abortusa pošto je rasturao letke pre opštih izbora); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Schöpfer od 20. maja 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-III (disciplinska kazna koju je Udruženje sudskih advokata izreklo jednom advokatu zbog toga što je, na konferenciji za štampu povodom pritvaranja jednog od njegovih klijenata, kritikovao sudstvo); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Incal od 9. juna 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-IV (osuda zbog učešća u pripremanju letka koji kritikuje politiku lokalnih vlasti koja se tiče radnika, posebno onih kurdskog porekla); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Hertel od 25. avgusta 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-VI (posle objavljivanja članka, privatnom licu je zabranjeno da izjavljuje kako je uzimanje hrane pripremljene u mikrotalasnim pećnicama opasno po ljudsko zdravlje); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Ahmed i drugi od 2. septembra 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-VI (ograničenje višim lokalnim činovnicima da se bave izvesnim vrstama političke aktivnosti); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Lehideux i Isorni od 23. septembra 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-VII (osuda zbog “javne odbrane ratnih zločina ili zločina saradnje s okupatorom” posle pojave u nacionalnim dnevnim novinama oglasa koji u pozitivnom svetlu prikazuje izvesne postupke Filipa Petena (Philippe Petain(); kršenje člana 10
-
presuda u slučaju Steel i drugi od 23. septembra 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-VII (hapšenje i pritvor demonstranata zbog narušavanja  javnog mira - pritvaranje posle odbijanja da postupe po naređenju suda); nema kršenja člana 10 u slučaju prvog i drugog podnosioca predstavke; kršenje člana 10 u slučaju trećeg, četvrtog i petog podnosioca predstavke

-
presuda u slučaju Janowski od 21. januara 1999, Izveštaji o presudama i odlukama, 1991-I (osuda novinara koji se umešao u prepirku policajaca i prodavaca voća); nema kršenja člana 10

-
presuda u slučaju Fressoz i Roire od 21. januara 1999, Izveštaji o presudama i odlukama, 1999-I (osuda zbog nezakonitog posedovanja fotokopija dokumenata Poreske službe (poreskih prijava prihoda) nakon što je satirični nedeljnik Canard Enchainé objavio pojedinosti o plati predsednika kompanije Peugeot); kršenje člana 10.
2. Odluke

Predstavka

br. 34328/96
odluka od 17. novembra 1998, Peree protiv Holandije, još nije objavljena (osuda zbog uvrede i omalovažavanja Veća protiv diskriminacije koje je podnosilac predstavke uporedio sa nacistima); neprihvatljiva

b. Odluke i izveštaji Evropske komisije za ljudska prava

Predstavka
br. 2690/65
izveštaj od 3. oktobra, Televizier protiv Holandije, Godišnjak 11, str. 782 (osporavanje nacionalnog zakona o autorskim pravima koji štiti informacije o radio i televizijskim programima koji tek treba da budu emitovani); brisana iz registra Suda

br. 3071/67
odluka od 7. februara 1968, X. protiv Švedske, Zbornik odluka 26, str. 71 (osporavanje monopola); neprihvatljiva

br. 4515/70
odluka od 12. jula 1971, Sc. X i Udruženje Z protiv Ujedinjenog Kraljevstva, Godišnjak 14, str. 538 (odbijanje mreže BBC da vreme emitovanja ustupi jednoj političkoj partiji); neprihvatljiva

br. 4750/71
odluka od 20. marta 1972, M. protiv Ujedinjenog Kraljevstva, Zbornik odluka 40, str. 29 (odbijanje da se izda dozvola komercijalnom radiju); neprihvatljiva

br. 5178/71
izveštaj od 6. jula 1976, DeGeillustreerde Pers protiv Holandije, D.R. 8, str. 5 (osporavanje nacionalnog zakona o autorskim pravima koji štiti informacije o radio i televizijskim programima koji tek treba da budu emitovani); nema kršenja člana 10

br. 6452/74
odluka od 12. marta 1976, Sacchi protiv Italije (Telebiella), D. R. 5, str. 43 (državni monopol nad kablovskom televizijom: pitanje ustavnosti zakona); neprihvatljiva

br. 7805/77
odluka od 5. maja 1979, X. i Scientološka crkva protiv Švedske, D. R. 16, str. 68 (zabrana oglašavanja jednoj sekti); neprihvatljiva

br. 8266/78
odluka od 4. decembra 1978, X. protiv Ujedinjenog Kraljevstva (Radio Caroline), D. R. 16, str. 190 (sudski proces zbog oglašavanja privatne radio-televizijske stanice); neprihvatljiva

br. 8962/80
odluka od 13. maja 1982, X. i Y. protiv Belgije, D. R. 28, str. 112 (sudski proces zbog neovlašćene privatne upotrebe javne frekvencije); neprihvatljiva

br. 9297/81
odluka od 1. marta 1982, Udruženje X. protiv Švedske, D. R. 28, str. 204 (odbijanje da se ustupi vreme za emitovanje); neprihvatljiva 

br. 9664/82
odluka od 1. marta 1983, Ingemar Liljenberg protiv Švedske, nije objavljena (zabrana oglašavanja); neprihvatljiva 

br. 9675/82
odluka od 4. marta 1987, Freie Rundfunk AG i Gr. protiv Savezne Republike Nemačke, nije objavljena (privremeno nepostojanje zakonodavstva koje bi određivalo uslove za izdavanje dozvola: pitanje ustavnosti zakonodavstva); neprihvatljiva 

br. 9720/82
odluka od 7. maja 1984, Barroud protiv Francuske, nije objavljena (navodna nemogućnost dobijanja koncesije po novom sistemu izdavanja dozvola); neprihvatljiva 

br. 10248/83
odluka od 5. marta 1985, Aebi protiv Švajcarske, D. R. 41, str. 141 (odbijanje da se izda ovlašćenje za instaliranje privatne antene); neprihvatljiva 

br. 10267/83
odluka od 10. decembra 1987, Jean Alexandre i drugi protiv Francuske, D. R. 54, str. 5 (ograničenja u francuskim propisima u pogledu oglašavanja lekova); neprihvatljiva 

br. 10405/83
odluka od 5. marta 1986, X. i drugi protiv Belgije (Radio Scorpio), nije objavljena (sudski proces zbog neovlašćenog rada radio stanice usled trogodišnjeg odlaganja u primeni zakona protiv monopola); neprihvatljiva 

br. 10462/83
odluka od 15. marta 1984, B. protiv Savezne Republike Nemačke, D. R. 37, str. 155 (postavljanje antene amaterske radio stanice na krovu; pravo nije zajemčeno); neprihvatljiva 

br. 10746/84
odluka od 16. oktobra 1986, Verein Alternatives Lokalradio i Verein Radio Dreyeckland Basel protiv Švajcarske, D. R. 49, str. 246 (odbijanje da se izda koncesija za lokalno emitovanje radio stanicama - podnosiocima predstavke mada su ispunile uslove određene zakonom); neprihvatljiva 

br. 10799/84
odluka od 17. maja 1984, Radio 24 AG, S, W. i A. protiv Švajcarske, D. R. 37, str. 236 (zabrana kablovskim kompanijama da distribuiraju programe podnosioca predstavke); neprihvatljiva 

br. 11553/85
i

br. 11685/85
odluka od 9. marta 1987, G.M.T. Hodgson, D. Woolf Productions Ltd. i National Union of Journalists i Channel Four Television Co Ltd. protiv Ujedinjenog Kraljevstva, D. R. 51, str. 136 (ograničenja izveštavanja o krivičnim procesima); neprihvatljive 

br. 12242/86
odluka od 6. septembra 1989, Rommelfanger protiv Savezne Republike Nemačke, D. R. 62, str. 151 (otpuštanje doktora zbog njegovih izjava o abortusu); neprihvatljiva 

br. 12439/86
odluka od 15. oktobra 1987, Sundberg protiv Švedske, nije objavljena (odbijanje švedskog Državnog radija da emituje radio program podnosioca predstavke); neprihvatljiva 

br. 13251/87
odluka od 6. marta 1991, Berns i Ewert protiv Luksemburga, D. R. 68, str. 137 (objavljivanje u štampi memoranduma istražnog sudije koji pominje umešanost podnosioca predstavke u izvesne prestupe); neprihvatljiva 

br. 13252/87
odluka od 14. decembra 1988, Gemeinde Rothenthurm protiv Švajcarske, D. R. 59, str. 251 (ograničeno uključivanje izvesnih lokalnih radio stanica u kasniju retransmisiju kablom); neprihvatljiva 

br. 13253/87
odluka od 6. juna 1991, R. Ebner protiv Švajcarske, nije objavljena (zabrana kablovskoj mreži da prenosi radio program); neprihvatljiva 

br. 13920/88
odluka od 11. jula 1991, Nederlandse Omroepprogramma Stitchting protiv Holandije, D. R. 71, str. 126 (obaveza podnosioca predstavke, neprofitne fondacije holandskih radio-televizijskih kuća, da plati finansijsku nadoknadu za dozvolu radio i televizijskih prenosa fudbalskih utakmica); neprihvatljiva 

br. 14622/89
odluka od 7. marta 1989, Hempfing protiv Savezne Republike Nemačke, D. R. 69, str. 272 (opomena podnosiocu predstavke, advokatu, zbog zabranjenog oglašavanja usluga); neprihvatljiva 

br. 14644/89
odluka od 8. oktobra 1991, Times Newspapers Ltd. i A. Neil protiv Ujedinjenog Kraljevstva, D. R. 73, str. 41 (objavljivanje u štampi odlomaka knjige “Spycatcher”); nema kršenja člana 10

br. 15404/89
odluka od 16. aprila 1991, Purcell i drugi protiv Irske, D. R. 70, str. 262 (zabrana emitovanja intervjua s izvesnim organizacijama, posebno s priznatom političkom partijom); neprihvatljiva 

br. 16564/90
odluka od 8. aprila 1991, W. i K. protiv Švajcarske, nije objavljena (osuda podnosioca predstavke zbog ponovljenih krivičnih dela prodaje i iznajmljivanja video-kaseta sa opscenim sadržajem); neprihvatljiva 

br. 16844/90
odluka od 13. oktobra 1993, Nederlandse Omroepprogramma Stichting protiv Holandije, nije objavljena (novčane kazne određene zbog zabranjenog emitovanja poruka sa prikriveno ekonomski-propagandnim karakterom u sklopu informativnih televizijskih programa); neprihvatljiva 

br. 16956/90
odluka od 2. septembra 1992, Dumarché protiv Francuske, nije objavljena (neovlašćeno emitovanje radio programa); neprihvatljiva 

br. 17006/90
odluka od 2. jula 1991, K. protiv Savezne Republike Nemačke, nije objavljena (zabrana školi plesa da koristi obmanjujući slogan); neprihvatljiva 

br. 17505/90
odluka od 11. januara 1993, Nydhal protiv Švedske, nije objavljena (odbijanje vlasti da podnosiocu predstavke izdaju dozvolu emitovanja, na osnovu zakonodavstva koje određuje da nijednom pojedincu ne može da se izda takva dozvola); neprihvatljiva 

br. 17713/91
odluka od 2. septembra 1991, Schindewolf protiv Savezne Republike Nemačke, nije objavljena (podnosilac predstavke je bio prisiljen da s krova svoje kuće ukloni antensku instalaciju pošto narušava izgled okoline); neprihvatljiva 

br. 18033/91
odluka od 29. novembra 1993, Cable Music Europe Ltd. protiv Holandije, nije objavljena (zabrana radio-televizijskoj kući da emituje svoje programe preko holandskih kablovskih mreža); neprihvatljiva 

br. 18353/91
odluka od 6. jula 1993, M. N. protiv Španije, nije objavljena (odbijanje da se dodeli frekevencija za emitovanje lokalnim TV stanicama); neprihvatljiva 

br. 18424/91
odluka od 15. januara 1993, Röda Korsets Ungdömforbund i drugi protiv Švedske, nije objavljena (odbijanje Komisije za lokalnu radio-televiziju u Švedskoj da izda dozvole za emitovanje neprofitnim udruženjima zbog njihove namere da emituju reklame); neprihvatljiva 

br. 18714/91
odluka od 9. maja 1994, Brind i drugi protiv Ujedinjenog Kraljevstva, D. R. 77, str. 42 (zabrana da se uživo emituju intervjui ili usmene izjave osoba koje izražavaju jasnu podršku organizacijama povezanim sa Šin Fejnom (Sinn Fein(); neprihvatljiva 

br. 18759/91
odluka od 9. maja 1994, McLaughlin protiv Ujedinjenog Kraljevstva, nije objavljena (zabrana da se uživo emituju intervjui ili usmene izjave osoba koje izražavaju jasnu podršku organizacijama povezanim sa Šin Fejnom); neprihvatljiva 

br. 18897/91
odluka od 12. oktobra 1992, The Times i A. Neil protiv Ujedinjenog Kraljevstva, nije objavljena (osuda zbog uvrede suda, i novčana kazna zbog objavljivanja odlomaka iz dela “Spycatcher” koje je već bilo zabranjeno nalozima datim novinama Observer i Guardian); neprihvatljiva 

br. 18902/91
odluka od 27. oktobra 1998, H. N. protiv Italije, D. R. 94, str. 21 (osuda novinara zbog uvrede i izdavanja ilegalnih novina); neprihvatljiva 

br. 19363/92
odluka od 6. aprila 1995, G. Hirmann protiv Austrije, nije objavljena (disciplinske kazne izrečene podnosiocu predstavke posle objavljenih kritika kolega); neprihvatljiva 

br. 20571/92
odluka od 18. oktobra 1995, G. F. protiv Švajcarske, nije objavljena (novčana kazna izrečena advokatu zbog neprikladnih primedbi o advokatima druge strane); neprihvatljiva 

br. 20683/92
odluka od 20. februara 1995, A. Neves protiv Portugala, nije objavljena (osuda vlasnika časopisa zbog uvrede i povrede privatnosti posle objavljivanja fotografija poznatog poslovnog čoveka u seksualnom odnosu s nekoliko mladih žena); neprihvatljiva 

br. 20915/92
izveštaj od 3. marta 1995, Familiapress Zeitung protiv Austrije, D. R. 80, str. 74 (nalog po Zakonu o nepoštenoj konkurenciji kojim se zabranjuje objavljivanje stripa koji vređa dnevne novine “Krone” ); brisana iz registra Suda

br. 21128/92
odluka od 11. januara 1995, U. Walendy protiv Nemačke, D. R. 80, str. 94 (pretres prostorija i zaplena časopisa u kojem je tvrđeno da se Holokaust nije desio); neprihvatljiva 

br. 21472/93
odluka od 11. januara 1994, X. S. A. protiv Holandije, D. R. 76, str. 129 (zabrana radio-televizijskoj kući da emituje svoje programe preko jedne holandske kablovske mreže); neprihvatljiva 

br. 21554/93
odluka od 31. avgusta 1994, J. protiv Nemačke, nije objavljena (naređenje kojim se od specijaliste alternativne medicine zahteva da se uzdrži od oglašavanja u vidu novinskog članka); neprihvatljiva 

br. 21861/93
odluka od 28. juna 1995, Zihlmann protiv Švajcarske, D. R. 82, str. 12. (disciplinska kazna izrečena advokatu zbog izjave štampi u kojoj kritikuje uslove pritvora svog klijenta kao i vođenje postupka); neprihvatljiva

br. 21980/93
izveštaj od 9. jula 1998, Bladet Tromsø A/S & P. Stensås protiv Norveške, još nije objavljen (osuda, na osnovu službenog izveštaja koji nije iznet u javnost, novina i njihovog glavnog urednika na odštetu zbog uvrede, nakon objavljivanja tvrđenja o navodnim kršenjima propisa o lovu na foke); kršenje člana 10, sudski postupak u toku 

br. 22479/93
izveštaj od 30. juna 1998, Ü. Öztürk protiv Turske, još nije objavljen (konfiskovanje publikacije i osuda izdavača zbog podstrekavanja na mržnju); kršenje člana 10, sudski postupak u toku 

br. 22492/93
odluka od 9. januara 1995, C. K. protiv Turske, nije objavljena (ubistvo novinara, koje su navodno počinili državni tajni agenti); prihvatljiva
br. 22838/93
odluka od 22. februara 1995, H. J. Van Den Dungen protiv Holandije, D. R. 80, str. 147 (nalog kojim se zabranjuje protivniku abortusa, u ograničenom periodu, da se približava klinici ispred koje je demonstrirao i delio letke); neprihvatljiva 

br. 22947/93
i

br. 22948/93
odluka od 11. oktobra 1994, N. Akkoç protiv Turske, D. R. 79, str. 108 (disciplinska kazna izrečena vođi sindikata nastavnika zbog izvesnih izjava za novine); prihvatljiva
br. 23118/93
izveštaj od 9. septembra 1998, A. Nilsen i J. G. Johnsen protiv Norveške, još nije objavljen (predstavnici sindikalnih organizacija policajaca uspešno sudski gonjeni zbog uvrede posle primedbi koje su izneli o izvesnim publikacijama u kojima je pisano o policijskoj brutalnosti); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 23144/93
odluka od 20. oktobra 1995, G. Ersöz i drugi protiv Turske, nije objavljena (uznemiravanje, pretnje i napadi čije su navodne žrtve bili novinari dnevnih novina i pretnje upućene drugim osobama uključenim u distribuiranje novina); prihvatljiva
br. 23168/94
izveštaj od 11. decembra 1997, H. Karatas protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv nedeljivosti ili integriteta države); nema kršenja člana 10, sudski postupak u toku

br. 23462/94
izveštaj od 11. decembra 1997, G. Arslan protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države); kršenje člana 10, sudski postupak u toku 

br. 23500/94
izveštaj od 11. decembra 1997, E. P. protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države u delu koje je objavio podnosilac predstavke i zaplena pomenutog dela); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 23536/94
i

br. 24408/94
izveštaj od 13. januara 1998, F. Baskaya i M. S. Okçoglu protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države u delu koje je objavio podnosilac predstavke i zaplena pomenutog dela); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 23550/94
odluka od 24. februara 1995, Association mondiale pour l’Ecole Instrument de Paix protiv Švajcarske, nije objavljena (odbijanje švajcarske radio i televizijske kompanije SSR da emituje program o udruženju - podnosiocu predstavke); neprihvatljiva 

br. 23556/94
izveštaj od 11. decembra 1997, M. Ceylan protiv Turske, još nije objavljen (osuda člana sindikata zbog podstrekavanja na mržnju posle objavljivanja kritike državne politike u jugoistočnoj Turskoj); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 23697/94
odluka od 27. februara 1997, R. Saszmann protiv Austrije, nije objavljena (osuda zbog podstrekavanja na kršenje vojnih zakona); neprihvatljiva 

br. 23868/94
i

br. 23869/94
odluka od 24. februara 1995, A. Loersch i Association du Courrier protiv Švajcarske, D. R. 80, str. 162 (odbijanje da se novinaru izda akreditacija kod suda); neprihvatljive 

br. 23927/94
i

br. 24277/94
izveštaj od 13. januara 1998, K. T. Sürek i Özdemir protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države i podstrekavanja na terorizam posle objavljivanja intervjua sa članom PKK); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 24122/94
izveštaj od 13. januara 1998, K. T. Sürek protiv Turske (br. 2), još nije objavljen (ograničavanje objavljivanja izjava za štampu da se ne bi odala imena ljudi odgovornih za borbu protiv teorizma); nema kršenja člana 10, sudski postupak u toku

br. 24246/94
izveštaj od 11. decembra 1997, A. Z. Okçoglu protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 24398/94
odluka od 16. januara 1996, F. Rebhandl protiv Austrije, nije objavljena (osuda zbog rasturanja časopisa u kom se poriče postojanje gasnih komora u koncentracionim logorima); neprihvatljiva

br. 24735/94
izveštaj od 13. januara 1998, K. T. Sürek protiv Turske (br. 3), još nije objavljen (osuda na novčanu kaznu i zaplena publikacije koja napada integritet države); nema kršenja člana 10, sudski postupak u toku

br. 24762/94
izveštaj od 13. januara 1998, K. T. Sürek protiv Turske (br. 4), još nije objavljen (sudsko gonjenje posle objavljivanja publikacije koja napada integritet države); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 24744/94
odluka od 28. juna 1995, R. J. Huggett protiv Ujedinjenog Kraljevstva, D. R. 82, str. 98 (osporavanje, od strane nezavisnog kandidata na izborima za Evropski parlament, kriterijuma koje BBC primenjuje pri dodeljivanju vremena emitovanja tokom perioda izbora); neprihvatljiva 

br. 24773/94
izveštaj od 4. marta 1998, A. Wabl protiv Austrije, još nije objavljen (nalog podnosiocu predstavke da ne ponavlja izraz “nacističko novinarstvo” koji je koristio u odnosu na novine koje su objavile jedan članak o njemu); prihvatljiva
br. 24919/94
izveštaj od 11. decembra 1997, H. Gerger protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 25060/94
odluka od 18. oktobra 1995, J. Haider protiv Austrije, D. R. 83, str. 66 (navodna neobjektivnost izveštaja o političaru koji je podneo austrijski Institut za radio i televiziju); neprihvatljiva 

br. 25062/94
odluka od 18. oktobra 1995, G. Honsik protiv Austrije, D. R. 83, str. 77 (osuda zbog toga što se u jednoj publikaciji poricalo da se Holokaust stvarno desio); neprihvatljiva 

br. 25063/94
odluka od 6. septembra 1995, H. Trieflinger protiv Nemačke, nije objavljena (nalog kojim se podnosiocu predstavke zabranjuje da ponavlja kritike na račun svog bivšeg advokata); neprihvatljiva 

br. 25067/94
i

br. 25068/94
izveštaj od 11. decembra 1997, U. Erdoglu i S. Ince protiv Turske, još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 25096/94
odluka od 6. septembra 1995, O. E. F. A. Remer protiv Nemačke, D. R. 82, str. 117 (sumnja izneta u publikaciji da se Holokaust stvarno desio i kritika nemačke politike prema izbeglicama); neprihvatljiva 

br. 25143/94
i

br. 27098/95
odluka od 27. oktobra 1997, S. Yurttas protiv Turske, još nije objavljena (osuda bivšeg poslanika DEP partije - koju je raspustio Ustavni sud - zbog separatističke propagande); prihvatljive
br. 25183/94
odluka od 12. aprila 1996, L. Schartz protiv Luksemburga, nije objavljena (odbijanje da se amaterskoj radio-stanici izda dozvola za postavljanje antene); neprihvatljiva 

br. 25390/94
izveštaj od 9. jula 1998, L. Rekvényi protiv Mađarske, još nije objavljen (ustavna zabrana profesionalnim policajcima da se učlanjuju u političke partije i bave političkim aktivnostima); kršenje člana 10, sudski postupak u toku 

br. 25594/94
izveštaj od 6. jula 1998, J. Hashman i W. Harrup protiv Ujedinjenog Kraljevstva, još nije objavljen (slučaj koji se odnosi na sudsko naređenje zbog ponašanja protiv dobrih običaja); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 25658/94
odluka od 15. septembra 1997, S. Aslantas protiv Turske, nije objavljena (osuda zbog propagiranja separatizma); prihvatljiva
br. 25685/94
izveštaj od 30. juna 1998, M.B.I. A.S. protiv Turske, još nije objavljen (petodnevna zabrana emitovanja privatnoj televizijskoj korporaciji posle emitovanja programa koji kritikuje cenzuru programa u vreme izbora); brisana iz registra Suda

br. 25723/94
odluka od 23. januara 1998, Ü. Erdogdu protiv Turske, D. R. 92, str. 9 (osuda urednika dvonedeljnih novina zbog širenja propagande protiv nedeljivosti države); prihvatljiva
br. 25798/94
odluka od 18. januara 1996, British Broadcasting Corporation protiv Ujedinjenog Kraljevstva, D. R. 84, str. 129 (sudska odluka, u krivičnom postupku, kojom se mreži BBC naređuje da advokatima odbrane omogući uvid u filmove snimljene tokom nereda); neprihvatljiva 

br. 25987/94
odluka od 7. marta 1996, A. W. Hins i P. B. Hugenholtz protiv Holandije, D. R. 84, str. 135 (odbijanje da se izda dozvola za ponovno emitovanje programa strane privatne televizije, u očekivanju predstojeće odluke tela regionalne javne televizije, koja je uživala preferencijalno pravo ograničenog trajanja); neprihvatljiva 

br. 25992/94
odluka od 29. novembra 1995, Nationaldemokratische Partei Deutschlands (N.P.D.), Bezirksverband München-Oberbayern protiv Nemačke, D. R. 84, str. 149 (obaveza nametnuta od strane lokalne vlasti da se, tokom javnog skupa, ne daju izjave koje osporavaju nacistički progon Jevreja); neprihvatljiva 

br. 26113/95
izveštaj od 16. aprila 1998, Wirtschafts-Trend Zeitschriften-Verlagsgesellschaft m.b.H. protiv Austrije, još nije objavljen (kompaniji, podnosiocu predstavke, naređeno je da u svom političkom časopisu objavi presudu prema kojoj je članak u kojem se kritikuje državna politika davanja azila, koji je podnosilac predstavke objavio, klevetnički); kršenje člana 10, Komitet ministara, privremena odluka DH (98) 378 od 12. novembra 1998.

br. 26229/95
odluka od 13. januara 1997, J. Gaweda protiv Poljske, nije objavljena (odbijanje da se registruju dva časopisa, čime je sprečeno njihovo izlaženje); prihvatljiva
br. 26335/95
odluka od 27. juna 1996, Vereniging Radio 100 i drugi protiv Holandije, nije objavljena (pretres prostorija i zaplena opreme za emitovanje posle neovlašćenog emitovanja radio programa); neprihvatljiva 

br. 26551/95
odluka od 26. juna 1996, D. I. protiv Nemačke, nije objavljena (osuda zbog poricanja, u publikaciji, postojanja gasnih komora u koncentracionim logorima); neprihvatljiva 

br. 26601/95
odluka od 20. januara 1997, H.-C. Leningen-Westburg protiv Austrije, D. R. 88, str. 85 (disciplinska kazna izrečena sudiji zbog primedbi iznetih novinaru u privatnom razgovoru); neprihvatljiva 

br. 26633/95
odluka od 15. maja 1996, E. Bader protiv Austrije, nije objavljena (žalba podnosioca predstavke koji izjavljuje da nije dobijao objektivne informacije tokom kampanje pre referenduma o pristupu Evropskoj Zajednici); neprihvatljiva 

br. 26680/94
odluka od 21. oktobra 1997, P. Şener protiv Turske, još nije objavljena (osuda zbog propagiranja separatizma u nedeljnim novinama); prihvatljiva
br. 26682/95
izveštaj od 11. decembra 1997, K. T. Sürek protiv Turske (br. 1), još nije objavljen (osuda zbog širenja propagande protiv integriteta države); nema kršenja člana 10, sudski postupak u toku

br. 27388/95
odluka od 9. aprila 1997, N. Grauso protiv Poljske, nije objavljena (odbijanje da se izda dozvola za televizijski kanal); neprihvatljiva 

br. 27881/95
odluka od 26. februara 1997, E. Nurminen i drugi protiv Finske, nije objavljena (žalba podnosilaca predstavke koji izjavljuju da nisu dobijali objektivne informacije tokom kampanje pre referenduma o pristupanju Finske Evropskoj Zajednici); neprihvatljiva 

br. 28079/95
odluka od 17. januara 1997, L. De Angelis protiv Italije, nije objavljena (odbijanje lokalnih televizijskih kanala da prenose političke programe podnosioca predstavke); neprihvatljiva 

br. 28114/95
izveštaj od 22. januara 1998, I. Dalban protiv Rumunije, još nije objavljen (osuda zbog uvrede nakon što je novinar objavio nekolicinu članaka u kojima optužuje neke javne ličnosti za učešće u prevari); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 28202/95
odluka od 21. oktobra 1998, B. A. Middelburg, S. van der Zee, Het Parool B.V. protiv Holandije, još nije objavljena (osuda zbog uvrede nakon objavljivanja slučaja ubistva počinjenog tokom Drugog svetskog rata za koje je počinilac, filmski reditelj, pomilovan); neprihvatljiva 

br. 28236/95
odluka od 12. aprila 1996, F. Bocos Rodriguez protiv Španije, D. R. 85, str. 141 (osuda novinara, koji je privremeno uređivao novine, zbog dozvole da se objavljuju anonimni članci); neprihvatljiva 

br. 28396/95
izveštaj od 17. septembra 1998, H. Wille protiv Lihtenštajna, još nije objavljen (izjava princa od Lihtenštajna da neće da postavi podnosioca predstavke, tada predsednika Upravnog suda ni na jedan  javni položaj zbog ideja koje je izneo o ustavnim pitanjima); kršenje člana 10, sudski postupak u toku

br. 28979/95
i

br. 30343/96
odluka od 13. januara 1997, G. Adams i T. Benn protiv Ujedinjenog Kraljevstva, D. R. 88, str. 137 (naređenje kojim se predsednik Šin Fejn sprečava da uđe u Englesku na poziv izvesnih članova Parlamenta i novinara); neprihvatljiva 

br. 29045/95
odluka od 14. januara 1998, H. Mahler protiv Nemačke, još nije objavljena (osuda advokata zbog vređanja javnog tužioca prilikom zastupanja klijenta  u krivičnom procesu); neprihvatljiva 

br. 29364/95
odluka od 4. septembra 1996, D. P. protiv Rumunije, nije objavljena (osuda zbog uvrede privatnog lica); neprihvatljiva 

br. 29473/95
odluka od 21. januara 1997, L. Grech & A. Montanaro protiv Malte, nije objavljena (osuda uredništva novina zbog objavljivanja anonimnog pisma sa lažnim optužbama koje su navele vladu da povuče uvoznu dozvolu); neprihvatljiva 

br. 29900-3/96
odluka od 24. oktobra 1997, S. Sadate, L. Zana, H. Dide, O. Dogan protiv Turske, još nije objavljena (osuda bivših poslanika DEP partije - koja je bila raspuštena od strane Ustavnog suda - zbog pripadništva naoružanoj grupi, tj. PKK); prihvatljiva
br. 30262/96
odluka od 15. januara 1997, Société Nationale de Programmes France 2 protiv Francuske, nije objavljena (osuda televizijskog kanala zbog emitovanja snimaka zidnih slika iz jednog pozorišta bez plaćanja autorskih prava potpisanim umetnicima); neprihvatljiva 

br. 30401/96
odluka od 21. maja 1997, J. Van Der Auwera protiv Belgije, nije objavljena (odbijanje ovlašćenja radio-amateru za postavljanje antene u dvorištu); neprihvatljiva 

br. 31159/96
odluka od 24. juna 1996, P. Marais protiv Francuske, D. R. 86, str. 184 (osuda zbog objavljivanja članka u kojem se dovodi u pitanje postojanje gasnih komora u koncentracionom logoru Struthof); neprihvatljiva 

br. 31477/96
odluka od 15. januara 1997, J. R. Lopez-Fando Raynaud & E. Pardo Unana protiv Španije, nije objavljena (obaranje presude kojom se od dva novinara zahteva da plate odštetu dvoma sudijama zbog primedbi objavljenih o njima u štampi); neprihvatljiva 

br. 32849/96
odluka od 7. aprila 1997, Grupo Interpres S.A. protiv Španije, D. R. 89, str. 150 (odbijanje da se kompaniji dozvoli stalni pristup sudskim arhivama radi pribavljanja informacija o potencijalnim tražiocima zajma koje bi se prodavale finansijskim institucijama); neprihvatljiva 

br. 35125/97
odluka od 3. decembra 1997, S. Panev protiv Bugarske, nije objavljena (osuda zbog uvrede nakon objavljivanja članka u kojem je podnosilac predstavke naveo imena osoba koje su navodno učestvovale u masakru kad je Komunistička partija došla na vlast 1944. godine); neprihvatljiva 

br. 36773/97
odluka od 9. septembra 1998, H. Nachtmann protiv Austrije, još nije objavljena (osuda podnosioca predstavke zbog objavljivanja članka koji sugeriše da je broj žrtava nacističkih masovnih ubistava preuveličan); neprihvatljiva. 

B. KOMENTARI SUDSKE PRAKSE

1. Član 10 Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda (u daljem tekstu Konvencija) tiče se slobode izražavanja. Konvencija je potpisana 4. novembra 1950, stupila je na snagu 3. septembra 1953. a ratifikovalo ju je svih 40 država članica Saveta Evrope.

Član 10
“1. Svako ima pravo na slobodu izražavanja. Ovo pravo uključuje slobodu mišljenja, primanja i saopštavanja informacija i ideja bez mešanja javne vlasti i bez obzira na granice. Ovaj član ne sprečava države da zahtevaju dozvole za rad radio, televizijskih i filmskih preduzeća.

2. Pošto upražnjavanje ovih sloboda povlači za sobom dužnosti i odgovornosti, ono se može podvrgnuti formalnostima, uslovima, ograničenjima ili kaznama propisanim zakonom i neophodnim u demokratskom društvu u interesu nacionalne bezbednosti, teritorijalnog integriteta ili javne bezbednosti, radi sprečavanja nereda ili kriminala, zaštite zdravlja ili morala, zaštite ugleda ili prava drugih, sprečavanja odavanja informacija dobijenih u poverenju, ili radi očuvanja autoriteta i nepristrasnosti sudstva.”

2. Evropski sud i Evropska komisija za ljudska prava (u daljem tekstu Sud i Komisija) razvili su znatnu sudsku praksu u vezi s ovim članom.
 Sud je opisao slobodu izražavanja kao “jedan od osnovnih uslova za napredak demokratskih društava i za razvoj svakog pojedinca”.

3. Prema Konvenciji, sloboda izražavanja i informisanja nije apsolutna. Država može s pravom da se meša u tu slobodu (bez obzira na medijum u kojem su mišljenja, informacije i ideje izraženi) ali samo pod pretpostavkama iznetim u članu 10, stavu 2. U ovom kontekstu vredno je primetiti odnos između treće rečenice člana 10, stava 1 (“Ovaj član ne sprečava države da zahtevaju dozvole za rad radio, televizijskih i filmskih preduzeća”) i stava 2. Sud je utvrdio da je svrha treće rečenice:

“da učini jasnim da je državama dozvoljeno da putem sistema izdavanja dozvola na svojim teritorijama regulišu način na koji se emitovanje organizuje, posebno njegova tehnička strana ... Ne može se poreći da su tehničke strane važne, ali izdavanje ili odbijanje dozvole može takođe da zavisi od drugih stvari, uključujući i prirodu i ciljeve radio-televizijske stanice koja se osniva, njenu moguću publiku na nacionalnom, regionalnom i lokalnom nivou, prava i potrebe određene publike i obaveze koje proističu iz međunarodnih pravnih instrumenata. Ovo može da vodi mešanju čiji će ciljevi prema trećoj rečenici stava 1 biti legitimni, čak iako oni ne odgovaraju nijednom od ciljeva izloženih u stavu 2. Ipak, prikladnost takvog mešanja mora da bude procenjena u svetlu drugih zahteva stava 2.” 
 

4. Ako uslovi izloženi u drugom stavu nisu ispunjeni, ograničavanje slobode izražavanja i informisanja predstavljaće kršenje Konvencije. Slučajevi legitimnih ograničenja treba da budu specifikovani u zakonu
 i mogu se prihvatiti samo kada se smatraju neophodnim u demokratskom društvu.

5. Ograničenja upražnjavanja slobode izražavanja i informisanja koja su dopustiva prema članu 10, stavu 2, spadaju u tri kategorije:

( ona koja treba da zaštite neki javni interes (nacionalna bezbednost, teritorijalni integritet, javna bezbednost, sprečavanje nereda ili kriminala, zaštita zdravlja i morala);

( ona koja treba da zaštite druga individualna prava (zaštita ugleda ili prava drugih, sprečavanje odavanja informacija dobijenih u poverenju);

( ona koja su neophodna za očuvanje autoriteta i nepristrasnosti sudstva.

6. Ovaj se spisak može činiti širokim, ali treba primetiti da, da bi bilo dopustivo, svako ograničenje mora da bude propisano zakonom i neophodno “u demokratskom društvu”. Sud je više puta istakao koliko je važno da se ispita da li je mešanje neophodno u kontekstu evropskog nadzora.

7. Sud se dosledno držao toga da:

“države ugovornice uživaju izvesnu slobodu u procenjivanju potrebe za mešanjem, pri čemu je ova sloboda nadzirana u meri koju zahteva pojedini slučaj. Tamo gde je došlo do mešanja u upražnjavanje prava i sloboda zajemčenih u stavu 1 člana 10, nadzor zbog značaja prava o kojima je reč mora biti strog; Sud je mnogo puta istakao značaj ovih prava. Neophodnost njihovog ograničavanja mora da bude ubedljivo dokazana.” 

8. S obzirom na štampu, Sud je smatrao da je “... sloboda pojedine države da odredi meru svog mešanja ograničena interesom demokratskog društva da se očuva sloboda štampe.”

1. Sloboda izražavanja u štampi
9. Sud se prvi put bavio pitanjem povezanim s članom 10 godine 1960 u slučaju De Becker protiv Belgije, u kojem se radilo o doživotnoj zabrani bavljenja novinarstvom ili pisanjem. Posle promene belgijskog zakona 1961. godine, u korist oštećenog, Sud više nije video nikakvu svrhu u nastavljanju slučaja i brisao ga je iz registra Suda.

10. U slučaju Engel i drugi protiv Holandije, Sud je juna 1976. ustanovio da disciplinske kazne izrečene holandskim vojnicima zato što su objavili članke koji su podrivali vojnu disciplinu nisu imale za cilj da im uskrate slobodu izražavanja, već da kazne zloupotrebu te slobode i da prema tome ne predstavljaju kršenje člana 10.

11. Prvi slučaj u kojem je Sud trebalo da donese odluku u pogledu slobode izražavanja i informisanja u štampi bio je slučaj Sunday Times (br. 1) protiv Ujedinjenog Kraljevstva. U ovom slučaju Sud je aprila 1979. ustanovio da je prekršen član 10 jer je nalogom sprečeno objavljivanje članka o drogi i parnici povezanoj s njenom upotrebom. Nije ustanovljeno da je nalog, zasnovan na engleskom zakonu o nepoštovanju suda, “neophodan u demokratskom društvu”.

12. U slučaju Barthold protiv Savezne Republike Nemačke, Sud je marta 1985. smatrao da zabrane nemačkom veterinaru-hirurgu, na osnovu Zakona o nepoštenoj konkurenciji i Pravilâ profesionalnog ponašanja, da daje izvesne izjave za štampu ne uvažavaju slobodu izražavanja.

13. U slučaju Lingens protiv Austrije, Sud je jula 1986. pojasnio domašaj sledećih principa koji se tiču štampe:

“... Dok štampa ne sme da prekorači granice postavljene, između ostalog, i radi “zaštite ugleda drugih”, ipak na njoj je da prenosi informacije i ideje o političkim pitanjima isto kao i o pitanjima u drugim oblastima od javnog interesa. Ne samo da štampa ima zadatak da prenosi takve informacije i ideje: javnost takođe ima pravo da ih prima.”

Prema Sudu, “... sloboda štampe pruža javnosti jedno od najboljih sredstava za upoznavanje sa idejama i stavovima političkih lidera i stvaranje mišljenja o tim idejama i stavovima.”. “... stoga su granice prihvatljive kritike šire kada je reč o političaru kao takvom nego kada je reč o privatnom licu. Za razliku od ovog poslednjeg, onaj prvi se neizbežno i svesno izlaže podrobnom ispitivanju svake svoje reči i postupka od strane novinara i široke javnosti, i prema tome mora da pokaže veći stepen tolerancije.”

U slučajevima uvrede Sud je smatrao neophodnim da se povuče razlika između činjenica i vrednosnih sudova. “Postojanje činjenica može biti dokazano, dok istinitost vrednosnih sudova nije podložna dokazu.” 

Na temelju toga Sud je, na primer, ustanovio da je novčana kazna izrečena podnosiocu predstavke zato što je u novinskom članku oklevetao jednog političara (član 111 austrijskog Krivičnog zakonika) predstavljala neopravdano mešanje u njegovu slobodu izražavanja zajemčenu članom 10.

14. U slučaju Barfod protiv Danske, Sud je februara 1989. ustanovio da osuda podnosioca predstavke za uvredu dvoje neprofesionalnih sudija zbog njihove presude u osetljivom slučaju s političkim konotacijama ne predstavlja kršenje člana 10. Međutim, Sud je istakao “kako je veoma značajno da se članovi zajednice ne obeshrabruju, strahom od krivičnih i drugih sankcija, da iznose mišljenja o pitanjima od javnog interesa.” 

15. Maja 1990, Sud je izrekao presudu u slučaju Weber protiv Švajcarske. Slučaj se ticao osude švajcarskog novinara zbog otkrivanja, na konferenciji za štampu, informacije o predstojećem sudskom procesu, kršeći tajnost istrage zajemčenu Zakonikom o kaznenom postupku kantona Vod. Sud je zaključio da se ovom osudom krši član 10 jer se radi o mešanju u slobodu izražavanja koje “nije bilo neophodno u demokratskom društvu” radi ostvarenja željenog legitimnog cilja. Sud je konstatovao da je ta informacija već bila otkrivena na ranijoj konferenciji za štampu i da prema tome nije više postojao interes da se neke činjenice već poznate javnosti drže tajnim.

16. U slučaju Oberschlick (br. 1) protiv Austrije, Sud je odlučio maja 1991. da je bilo kršenja člana 10. Slučaj se odnosio na proces zbog uvrede koji je protiv podnosioca predstavke pokrenuo austrijski političar i potonju osudu podnosioca predstavke. Sud je zaključio da je bilo kršenja člana 10 s obrazloženjem da kada se radi o izjavama koje su vrednosni sudovi mešanje nije neophodno u demokratskom društvu.

17. Novembra 1991, Sudu su podnete dve predstavke protiv Ujedinjenog Kraljevstva u vezi sa privremenim nalozima izdatim jula 1986. listovima Observer i Guardian, a potom i listu Sunday Times, kojima se sprečavalo objavljivanje ili obelodanjivanje odlomaka iz knjige “Spycatcher”, memoara bivšeg člana britanske Službe bezbednosti.

Sud je u oba slučaja smatrao da je bilo kršenja člana 10, sa obrazloženjem da mešanje nije bilo “neophodno” pošto je tajnost sadržaja knjige bila poništena njenim objavljivanjem u Sjedinjenim Državama. U slučaju Observer i Guardian
 o kršenju se radilo u drugom periodu (od jula 1987. do oktobra 1988), ali ne i u prvom (od jula 1986. do jula 1987), jer bi obelodanjivanje štetilo Službi a bilo je malo verovatno da bi sadržaj (tada neobjavljenog) rukopisa vodio postavljanju pitanja od javnog interesa koja bi bila značajnija od interesa nacionalne bezbednosti. U drugom slučaju, Sunday Times (br. 2), Sud je smatrao da je izdavanje naloga od strane Doma lordova predstavljalo kršenje prava podnosioca predstavke prema članu 10 Konvencije.

18. U presudi u slučaju Castells aprila 1992, Sud je smatrao da je bilo kršenja člana 10. Predstavka se odnosila na osudu podnosioca, militantnog baskijskog političara i člana Španskog parlamenta, zbog uvrede vlade objavljivanjem članka u kojem ju je optužio da podržava ili toleriše napade naoružanih grupa na Baske. S tim u vezi, Sud je izneo sledeća zapažanja:

“Prevashodna se uloga štampe u državi, u kojoj je na snazi vladavina prava, ne sme zaboraviti. (...) Sloboda štampe pruža zajednici jedno od najboljih sredstava za upoznavanje sa  idejama i stavovima njenih političkih lidera i stvaranje mišljenja o njima. Posebno, ona političarima pruža priliku da preispituju i iznose primedbe o javnom mnjenju; na taj način ona svakome omogućava da učestvuje u slobodnoj političkoj raspravi koja je u samoj srži pojma demokratskog društva” 

19. Juna 1992, Sud je zaključio da se u slučaju Thorgeir Thorgeirson, koji se odnosio na osudu podnosioca predstavke nakon objavljivanja u novinama dva članka koji su policiju optuživali za brutalnost, radilo o kršenju prava podnosioca predstavke prema članu 10. Sud je smatrao da mešanje nije bilo srazmerno legitimnom cilju “zaštite ugleda drugih”. Dok štampa ne sme da prekorači postavljene granice, ipak na njoj leži dužnost da prenosi informacije i ideje o stvarima od javnog interesa. Štampa ima zadatak da prenosi takve informacije i ideje a javnost ima pravo da ih prima.

20. U presudi u slučaju Schwabe iz avgusta 1992, Sud je zaključio da je bilo kršenja člana 10, pošto mešanje ne bi moglo da se smatra “neophodnim u demokratskom društvu za zaštitu ugleda drugih”. Predstavka se odnosila na osudu podnosioca zbog uvrede jer je jednu političku ličnost napao zbog krivičnog dela za koje je već izdržala kaznu.

21. U presudi izrečenoj decembra 1994. u slučaju Vereinigung Demokratischer Soldaten Österreichs i Gubi, Sud je ustanovio da je sloboda izražavanja dvoje podnosilaca predstavke prekršena. U ovom slučaju Ministarstvo odbrane je odbilo da dozvoli da se vojnicima u kasarnama distribuira časopis “Der Igel”. Ova zabrana nije se smatrala neophodnom u demokratskom društvu i nije bila srazmerna legitimnom cilju Ministarstva da zaštiti red.

22. U presudi u slučaju Vereniging Weekblad Bluf! izrečenoj februara 1995. Sud je jednoglasno ustanovio da je član 10 prekršen. Zaplena i povlačenje iz opticaja jednog broja časopisa koji distribuira organizacija - podnosilac predstavke, na osnovu toga što je objavljen poverljiv članak o Službi unutrašnje bezbednosti, predstavljali su nesrazmerno mešanje u upražnjavanje slobode izražavanja. Posle zaplene, štampan je reprint i distribuirano je 2.500 primeraka. Pošto je na taj način informacija postala dostupna velikom broju ljudi, njena zaštita kao državne tajne više nije bila opravdana s tačke gledišta člana 10.

23. U slučaju Prager i Oberschlick iz aprila 1995. Sud je zaključio da osuda novinara i izdavača zbog uvrede sudije posle objavljivanja kritičkih primedbi ne predstavlja kršenje člana 10. Uprkos svojoj “prevashodnoj ulozi” u državi u kojoj je na snazi vladavina prava štampa mora da poštuje izvesne granice. Vrlo oštrim kritikama sudijinog ličnog i profesionalnog integriteta koje je izneo podnosilac predstavke nedostajala je dobra vera i nisu bile u skladu s novinarskom etikom. Prema Sudu ovakvo mešanje u slobodu izražavanja, s obzirom na okolnosti ovog slučaja i slobodu procenjivanja koju uživaju države, nije bilo nesrazmerno cilju zaštite ugleda drugih i očuvanja autoriteta sudstva. Stoga se ovo mešanje može smatrati neophodnim u demokratskom društvu.

24. U presudi izrečenoj jula 1995. u slučaju Tolstoy Miloslavsky, Sud je jednoglasno ustanovio da se radilo o nesrazmernom mešanju, i stoga o kršenju člana 10, u slučaju koji se ticao naloga i odštete u iznosu od 1.500.000 funti zbog uvrede direktora jedne privatne škole koji je bio optužen za ranije ratne zločine. Prema Sudu, iznos odštete, koji je tada bio dozvoljen domaćim zakonom, ne bi se mogao smatrati neophodnim za zaštitu ugleda ili prava drugih.

25. Marta 1996, Sud je ustanovio da je došlo do kršenja člana 10 u slučaju Goodwin, koji se tiče naređenja kojim se od podnosioca predstavke, novinara, zahtevalo da otkrije svoje izvore informacija. Sud je ustanovio da je “zaštita novinarskih izvora jedan od osnovnih uslova slobode štampe”. Značaj ove zaštite ističu mnogi nacionalni etički kodeksi, Rezolucija o novinarskim slobodama i ljudskim pravima
 i Rezolucija Evropskog parlamenta o poverljivosti novinarskih izvora.
 Samo “neki važniji zahtev u javnom interesu” (§ 39) može da opravda mešanje u zaštitu izvora. U ovom slučaju, ni naređenje o otkrivanju ni novčana kazna zbog nepoštovanja suda nisu bili opravdani prema članu 10, stavu 2.

Februara 1997, Sud je u slučaju osude dvoje novinara zbog uvrede nekolicine sudija apelacionog suda ustanovio da je došlo do kršenja člana 10. Ponavljajući gore pomenute široke principe sudske prakse, Sud je istakao da:

“... novinarska sloboda takođe podrazumeva mogućnost da se pribegne izvesnom preterivanju ili čak i provociranju.” 

U ovom slučaju optužbe koje su novinari objavili predstavljale su mišljenje “čija istinitost, po definiciji, nije podložna dokazu” (§ 47). Prema tome osuda podnosilaca predstavke nije mogla da bude opravdana prema članu 10, stavu 2.

26. U slučaju Oberschlick (br. 2) iz jula 1997, Sud je trebalo da potvrdi ovo stanovište. Ovde se radi o novinaru koji je bio osuđen zbog uvrede. U članku u kojem je komentarisao govor jednog poltičara, on ga je nazvao “idiotom” (Trottel). Prema Sudu, političar o kojem je reč “jasno je nameravao da bude provokativan i da time izazove snažne reakcije” (§ 31). Stoga, mada “reči podnosioca predstavke (...) mogu izvesno da budu smatrane polemičkim, one ne predstavljaju samim tim neizazvan lični napad jer autor je pružio objektivno razumljivo objašnjenje svojih reči koje se poziva na govor dotičnog političara (...)”.
 Sud je smatrao da se reč Trottel “ne čini nesrazmernom indignaciji koju je svesno izazvao” (§ 34) dotični političar svojim govorom. Prema tome, osuda novinara predstavlja kršenje člana 10.

27. U slučaju Worm iz avgusta 1997, Sud je smatrao da naređenje novinaru da plati novčanu kaznu zbog toga što je objavio članak koji je verovatno mogao da utiče na ishod krivičnog procesa u koji je bio uključen bivši ministar nije predstavljalo kršenje člana 10. Prema Sudu:

“Pod uslovom da ne prekoračuje granice postavljene u interesu prikladnog deljenja pravde, izveštavanje, uključujući i komentare, o sudskim procesima doprinosi njihovoj javnosti i tako je savršeno u skladu sa zahtevima člana 6, stava 1 Konvencije da saslušanja budu javna.” 

U ovom slučaju Sud je smatrao da je članak podnosioca predstavke prekoračio granice postavljene u interesu prikladnog deljenja pravde, jer je bilo verovatno da će uticati na ishod suđenja.

28. Septembra 1998, u slučaju Lehideux i Isorni, Sud je smatrao da je krivična osuda na plaćanje simbolične odštete zbog objavljivanja plaćenog oglasa za rehabilitaciju maršala Petena u nacionalnom dnevnom listu predstavljala kršenje člana 10 Konvencije. U skladu sa sudskom praksom, na koju se poziva u paragrafu 37, Sud je potvrdio da se “opravdavanju pro-nacističke politike ne bi smelo dopustiti da uživa zaštitu koju nudi član 10.”
 U datom slučaju, međutim, tekst oglasa se distancirao od ikakvog opravdavanja ukazujući na “nacistička zverstva i progone” i “nemačku svemoć i varvarstvo”. Izvesno, Sud prihvata da tekst ne pominje činjenicu da je ovim zverstvima i progonima maršal Peten “svesno doprineo, posebno svojom odgovornošću za progone i deportacije u logore smrti desetina hiljada Jevreja u Francuskoj”.
 Međutim, Sud je uzeo u obzir i druge činjenice. Prvo je ukazao na stanovište koje je zauzelo tužilaštvo, koje nije smatralo za nužno da podigne optužbu protiv podnosilaca predstavke. Sud je potom konstatovao vreme proteklo od događaja o kojima se u oglasu govori (četrdeset godina) i zauzeo stanovište “da se radi o naporu koji svaka zemlja mora da uloži da bi otvoreno i nepristrasno raspravljala o vlastitoj istoriji”.
 Evropski sud je potom konstatovao da su udruženja u kojima su podnosioci predstavke bili aktivni bila legalno konstituisana. Najzad, Sud je zaključio da je presuda izrečena podnosiocima predstavke bila nesrazmerna, naglašavajući “ozbiljnost krivične osude (...(, s obzirom na to da postoje drugi načini intervenisanja i suzbijanja, posebno pomoću građanskih pravnih lekova”.

29. Avgusta 1998, Sud je ustanovio da je došlo do kršenja člana 10 u slučaju Hertel protiv Švajcarske koji se odnosio na zabranu podnosiocu predstavke da objavljuje članke o tome kako su mikro-talasne pećnice opasne po zdravlje. Sud je konstatovao da su mere zabrane bile nesrazmerne. Prema sudijama Evropskog suda: “Rezultat naloga bio je (...( delom cenzura rada podnosioca predstavke i znatno umanjivanje njegove moći da javno iznosi gledišta relevantna za javnu raspravu čije se vođenje ne može poricati. Nije bitno što je njegovo mišljenje u manjini i što može izgledati manje važno pošto bi, u oblasti u kojoj je bilo kakva izvesnost malo verovatna, bilo posebno nerazumno slobodu izražavanja ograničavati samo na opšte prihvaćene ideje.”

30. U presudi u slučaju Fressoz i Roire protiv Francuske iz januara 1999, Sud je smatrao da je krivična osuda zbog posedovanja fotokopija poreskih dokumenata, nakon što je u satiričnom nedeljniku Le Canarad Enchaîné objavljen članak u kome su iznete pojedinosti o povećanju plate predsednika kompanije Pežo, predstavljala kršenje člana 10.

Sud je istakao da je sporni članak “predstavljao doprinos javnoj raspravi o pitanju od opšteg interesa”,
 pošto je pomenuti članak objavljen tokom industrijskog spora u jednom od najvećih francuskih proizvođača automobila. Po mišljenju Suda, namera članka nije bila da povredi prava - u ovom slučaju, povredi ugled - predsednika kompanije, već da “doprinese opštijoj raspravi o predmetu koji je zanimao javnost”.
 U ovom slučaju, “pitanja koja se tiču zaposlenja i plata uopšte privlače znatnu pažnju (...( interes za to da javnost bude obaveštena preteže nad “dužnostima i odgovornostima” koje su podnosioci predstavke imali s obzirom na sumnjivo poreklo dokumenata koji su im bili poslati”.
 Sud je potvrdio princip da član 10 “štiti prava novinara da objavljuju informacije o pitanjima od opšteg interesa pod uslovom da deluju s dobrom namerom i na osnovu tačnih podataka i da pružaju “pouzdanu i preciznu” informaciju u skladu s novinarskom etikom.” 

31. Komisija je, sa svoje strane, ispitala predstavke koje su se ticale prepreka s kojima se štampa susreće u izvesnim zemljama u pružanju informacija o radio i televizijskim programima koji tek treba da budu emitovani. U slučaju Televizier protiv Holandije, sporno pitanje bilo je da li je zaštita autorskih prava u pogledu informacija o radio i televizijskim programima pre njihovog emitovanja prema holandskom Zakonu o autorskim pravima u skladu sa Konvencijom. Slučaj je proglašen prihvatljivim 1968. ali je obustavljen na zahtev kompanije - podnosioca predstavke.

32. Međutim, veoma sličan slučaj je iznet pred Komitet ministara koji se, 1977, složio sa mišljenjem Komisije da se ne radi o kršenju člana 10 pošto svrha Konvencije nije da štiti komercijalne interese novina.

33. Komisija je marta 1991. predstavku koja se odnosila na objavljivanje u štampi memoranduma jednog istražnog sudije u kojem se izveštavalo o upletenosti podnosioca predstavke u izvesne krivične radnje proglasila neprihvatljivom.
 U odluci Komisije iz aprila 1991. predstavka, koja se ticala zabrane emitovanja intervjua s izvesnim organizacijama, posebno sa jednom priznatom političkom strankom, proglašena je neprihvatljivom.

34. Oktobra 1991, Komisija je smatrala da nije bilo kršenja člana 10 s obzirom na drugu predstavku podnetu u vezi sa parnicom do koje je došlo zbog planiranog objavljivanja memoara bivšeg člana britanske Službe bezbednosti, u knjizi pod naslovom “Spycatcher” (videti gore paragrafe 17-18).

35. Oktobra 1992, Komisija je razmatrala treću predstavku koja se ticala objavljivanja u štampi odlomaka iz knjige “Spycatcher”. U ovom slučaju podnosioci predstavke su se žalili na presudu da su uvredili sud objavljivanjem prvih odlomaka iz memoara. Komisija je predstavku proglasila neprihvatljivom.

36. Novembra 1994, Komisija je proglasila prihvatljivom predstavku koja se ticala naloga na osnovu Zakona o nepoštenoj konkurenciji kojim se zabranjivalo objavljivanje izvesnih delova stripa koji je vređao austrijski dnevni list “Krone”.

37. U nekoliko skorašnjih odluka, Komisija je potvrdila svoju sudsku praksu koja se odnosi na rasističke, ksenofobne i antisemitske izjave.
 Pozivajući se ponekad na član 17 Konvencije
 i/ili na izuzetke iz člana 10, stava 2 Komisija je predstavke dosledno proglašavala neprihvatljivima.

38. Juna 1995, Komisija je ustanovila da su disciplinska i novčana kazna izrečene advokatu zbog izjave za štampu u kojoj su kritikovani uslovi pritvora njegovog klijenta i vođenje sudskog procesa bile neophodne i srazmerne u cilju očuvanja autoriteta i nepristrasnosti sudstva. Komisija je prema tome predstavku proglasila neprihvatljivom.

39. Ravnoteža interesa može, u izvesnim slučajevima, da dopusti veću zaštitu osoba koje su predmet kritike novinara, naročito kad je takva kritika usmerena na privatna lica koja nisu na javnom položaju.

40. Januara 1997. Komisija je proglasila prihvatljivim slučaj koji se ticao odbijanja da se registruju dva časopisa, čime je sprečeno njihovo izlaženje.

41. Komisija je donela odluku o kršenjima člana 10 u slučaju nekoliko predstavki podignutih protiv Turske decembra 1997. i januara 1998. Sve predstavke su se ticale krivičnih osuda podnosilaca predstavki zbog komentarisanja ili kritikovanja državne politike u jugo-istočnom delu zemlje.

U izvesnim slučajevima Komisija je smatrala da su osude podnosilaca predstavke predstavljale kršenje člana 10. Podnosioci su bili osuđeni po članu 8 zakona o borbi protiv terorizma,
 mada njihovi članci ne bi mogli da se interpretiraju kao da su podsticali nasilje u ime kurdskog separatizma. Komisija je našla da samo kritikovanje turske politike po sebi ne opravdava osudu zbog zabranjene propagande; naprotiv, osuda podnosioca predstavke je predstavljala “jednu vrstu cenzure, koja je verovatno mogla da njega, ili druge, obeshrabri da ideje slične vrste objavi u budućnosti”.
 Sledstveno tome, Komisija je istakla da “u kontekstu političke rasprave, ovakva presuda može da odvratiti građane da doprinose javnoj raspravi o značajnim političkim pitanjima.”

U drugim slučajevima, međutim, Komisija je odlučila da se krivičnom osudom podnosioca predstavke ne krši član 10. Za objavljivanje spornih članaka bio je odgovoran većinski deoničar turske kompanije koja poseduje nedeljni časopis “News and Comments: the truth”. Po mišljenju Komisije, objavljena tvrđenja i ton članaka “bili su u stanju da među čitaocima stvore utisak da je autor komentara ohrabrivao, ili čak i pozivao na, produženu oružanu borbu protiv Turske i da je tako podržavao nasilje sa separatističkim ciljevima”.
 Komisija je takođe smatrala da je otkrivanje identiteta pukovnika policije i pukovnika žandarmerije koji su bili uključeni u borbu protiv terorizma verovatno moglo da ugrozi njihovu sigurnost.
 Prema tome krivična osuda podnosioca predstavke zadovoljila je “hitnu društvenu potrebu”, u ovom slučaju državnu i javnu bezbednost.

42. Januara 1998, Komisija je smatrala da krivična osuda novinara zbog klevete, nakon objavljivanja nekoliko članaka u kojima se iznosilo da je nekolicina javnih ličnosti umešana u slučaj prevare, predstavlja kršenje člana 10. Komisija je konstatovala da “svako mešanje u izražavanje komentara o pitanjima od javnog interesa mora da bude podvgnuto posebno strogim ograničenjima da se građani ne bi obeshrabrili od zauzimanja kritičkog stava prema vršenju javne moći”.
 U ovom slučaju, kritike podnosioca predstavke nisu se odnosile na aspekte privatnog života javnih ličnosti već na njihove postupke i stavove kao “političara”. Prema Komisiji, štampa može da izražava ovakve vrednosne sudove, čak iako njihova “istinitost” nije podložna dokazu.

43. Komisija je aprila 1998. zaključila da se radi o kršenju člana 10 u slučaju Wirtschafts-Trend Zeitschriften protiv Austrije. Predstavka se odnosila na nalog izdat nedeljnom listu da objavi presudu o klevetničkoj prirodi članka koji je u njemu objavljen u kojem se kritikovala austrijska politika davanja azila. Komisija je smatrala da su činjenice na kojima se zasnivao sporni članak bile doista ustanovljene, dok vrednosni sud nije podložan dokazu.

44. Jula 1998, Komisija je smatrala da naređenje novinama i njihovom uredniku da plate odštetu za klevetu posle objavljivanja izjava treće strane o navodnim kršenjima propisa o lovu na foke predstavlja kršenje člana 10.
 Komisija je ukazala na izvesne sličnosti sa slučajem Thorgeir Thorgeirson,
 smatrajući da su podnosioci predstavke ukoliko se od njih zahtevalo da utvrde istinitost objavljenih članaka bili suočeni sa “nerazumnim, ako ne i nemogućim, zadatkom”.
 Osnovni cilj spornih članaka nije bio da povrede ugled lovaca, već se ticao “stvari od ozbiljnog interesa za javnost”.
 

45. Oktobra 1998, Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku novinara koji je bio osuđen zbog klevete i izdavanja nelegalnog časopisa. U ovom slučaju, podnosilac predstavke je objavio dva klevetnička članka, koji su sadržali tvrđenja za koja nije mogao da dokaže da su tačna, u časopisu koji nije bio registrovan u skladu sa zahtevima italijanskog zakonodavstva. U pogledu spornih članaka Komisija je smatrala da “adekvatno i marljivo prethodno istraživanje”, za koje podnosilac predstavke nije mogao da pokaže da ga je obavio, jeste jedan od temeljnih etičkih principa novinarstva.
 U pogledu obaveze da registruje novine ili časopis, Komisija je konstatovala da prvenstveni cilj zahtevane formalnosti jeste upravo da zaštiti pojedince od činova klevete. Sledstveno tome, mešanje u prava podnosioca predstavke bilo je “neophodno u demokratskom društvu”.

2. Sloboda izražavanja u elektronskim medijima
46. Pravo na slobodu izražavanja i informisanja priznato u članu 10 uključuje, između ostalog, slobodu da se primaju i prenose informacije i ideje putem elektronskih medija.

47. Sud je marta 1990. po prvi put doneo presudu o elektronskim medijima, u slučaju Groppera Radio AG i drugi protiv Švajcarske. On je zaključio da zabrana koju su švajcarske vlasti nametnule operatorima švajcarske kablovske mreže da retransmituju programe iz Italije nije prekršila pravo ove kompanije da prenosi informacije i ideje bez obzira na granice koje je zajemčeno članom 10.

48. U ovom slučaju Sud je posebno odlučio da se zabranom nije prekoračila sloboda procenjivanja ostavljena nacionalnim vlastima o meri mešanja u upražnjavanje slobode izražavanja, ukoliko nije bila oblik cenzure usmerene na sadržaje ili tendencije programa, već mera preduzeta protiv stanice za koju su švajcarske vlasti mogle s razlogom da smatraju da je, ustvari, švajcarska stanica koja deluje van švajcarskih granica kako bi zaobišla statutarni tele-komunikacioni sistem na snazi u Švajcarskoj.

49. Maja 1990, Sud je izrekao presudu u slučaju Autronic AG protiv Švajcarske, u kojoj je zaključio da se radi o kršenju člana 10. Ovaj slučaj se ticao odbijanja švajcarskih vlasti da ovlaste kompaniju specijalizovanu za kućnu elektorniku da prima, pomoću satelitske antene, nekodirane televizijske programe sa sovjetskog telekomunikacionog satelita - odbijanje koje se zasnivalo na nepostojanju saglasnosti države koja vrši emitovanje.

Premda konstatujući da je ovo odbijanje imalo legitiman cilj, naime sprečavanje nereda u telekomunikacijama i potrebu da se spreči odavanje poverljivih informacija, Sud je smatrao da je akcija švajcarskih vlasti prekoračila okvire u kojima Švajcarska može da određuje meru svog mešanja u upražnjavanje slobode izražavanja.

Sud je konstatovao da je priroda emisija o kojima je reč sama po sebi sprečavala da se one opišu kao da nisu namenjene opštoj javnoj upotrebi, pošto nije postojao rizik pribavljanja tajnih informacija pomoću satelitskih antena. Može se konstatovati da se ovom prilikom Sud pozvao na tehnički i pravni razvoj na polju emitovanja putem satelita, i posebno na Evropsku konvenciju o televiziji bez granica.
 

50. S obzirom na radio i televizijsko emitovanje kao i na prikazivanje filmova, u trećoj rečenici člana 10, stava 1 kaže se da “ovaj član neće sprečavati države da zahtevaju izdavanje dozvola radio, televizijskim i filmskim preduzećima”.

51. U presudi izrečenoj novembra 1993, Sud je po prvi put ispitao državni monopol nad elektronskim medijima u slučaju Informationsverein Lentia i drugi protiv Austrije. Ustanovio je da je bilo kršenja člana 10

U ovom slučaju Sud je prihvatio da je austrijski sistem monopola bio u stanju da doprinosi kvalitetu i uravnoteženosti programa, mada je nacionalnim zakonodavnim vlastima time data moć nadzora nad medijima; on je prema tome imao cilj koji je u skladu s trećom rečenicom člana 10, stava 1. Međutim, Sud je smatrao da mešanje u stvari podnosilaca predstavke, koje je rezultat monopola nije bilo “neophodno u demokratskom društvu”:

- Sud je prvo podsetio na temeljnu ulogu slobode izražavanja u demokratskom društvu, posebno tamo gde, putem štampe, ona služi da prenosi informacije i ideje od opšteg interesa, koje javnost, štaviše, ima pravo da prima;

- Sud je potom ukazao na princip pluralizma, čiji je krajnji jemac država, i primetio da je ovaj princip naročito značajan s obzirom na audio-vizuelne medije, čiji se programi često emituju veoma široko;

- Sud je, prema tome, smatrao da dalekosežna priroda ograničenja koja državni monopol nameće slobodi izražavanja znači da ona mogu da budu opravdana samo ako odgovaraju nekoj hitnoj potrebi. Danas se opravdanja ovih ograničenja ne mogu više bazirati na količini dostupnih frekvencija i kanala. Sud je potom ukazao na umnožavanje stranih programa namenjenih austrijskoj publici i na zakonitost njihovog retransmitovanja kablovskom televizijom u Austriji. Iznad svega, ne može se dokazivati da ne postoje jednaka, manje restriktivna rešenja, kao što pokazuje praksa nekih zemalja koje ili izdaju dozvole  za koje važe posebni uslovi promenljivog sadržaja ili dozvoljavaju privatno učešće u aktivnostima nacionalnih korporacija. Svaki strah da bi austrijsko tržište bilo isuviše malo da podnese dovoljan broj stanica i izbegne pojavu “privatnih monopola” smatrao se neosnovanim s obzirom na iskustvo drugih evropskih država slične veličine u kojima privatne i javne stanice koegzistiraju u skladu s nacionalnim pravilima praćenim merama koje sprečavaju pojavu privatnih monopola.

52. Slučaj Radio ABC, iz oktobra 1997, naveo je Sud da još jednom razmotri monopol nad elektronskim medijima u Austriji, kao što je učinio u slučaju Informationsverein Lentia. Sud je zaključio konstatujući “... sa zadovoljstvom da je Austrija usvojila zakonske mere da bi osigurala ispunjenje svojih međunarodnih obaveza”,
 naime Zakon o regionalnom radio-televizijskom emitovanju usvojen 1997, kojim je monopol u Austriji ukinut.

53. Komisija se u sudskoj praksi takođe dotakla pitanja sistema izdavanja dozvola. U odluci iz 1968, ona je utvrdila da termin “izdavanje dozvola” u članu 10, stavu 1, “ne može da se shvati kao da na bilo koji način isključuje monopol državne televizije kao takav”.

54. Godine 1971, ona je proglasila jednu predstavku neprihvatljivom, smatrajući da stav 1 ne sprečava državu o kojoj se radilo da zabrani privatne predajnike.

55. Međutim, u odluci donetoj 1976. koja se tiče državnog monopola nad kablovskom televizijom u Italiji, ona je izrazila spremnost da ponovo razmotri svoj stav u pogledu državnih monopola na polju elektronskih medija.

56. Decembra 1978, u slučaju povodom krivičnog postupka protiv osoba koje su pokušale, koristeći nalepnice, da oglašavaju nelegalno radio-televizijsko emitovanje, Komisija je pokazala da država mora biti u stanju da legalno, u skladu s Konvencijom, usvaja mere protiv onih koji pokušavaju da zaobiđu zahteve koji se tiču izdavanja dozvola na koje se izričito referira u članu 10, na kraju stava 1.

57. U istom duhu, Komisija se marta 1986. pozvala na sisteme izdavanja dozvola, proglašavajući neprihvatljivom predstavku voditelja koji su radili za jednu radio stanicu koja je emitovala bez neophodne dozvole od strane Flamanske zajednice u Belgiji. Ona je smatrala da:

“pošto država može da donosi zakonske propise kojima se zahteva da radio-televizijska preduzeća imaju dozvole, takođe mora biti legitimno da država donosi zakonske propise kojima se osigurava rad u skladu s dozvolom, naročito tako što se sprečava zaobilaženje uslova utvrđenih u dozvoli”.

58. Međutim, u odluci iz oktobra 1986. povodom žalbe zbog zabrane izdavanja dozvole za lokalno emitovanje stanicama koje su ispunjavale zakonske uslove za dobijanje takve dozvole, Komisija je smatrala da:

“Države nemaju neograničenu slobodu procenjivanja kada je sistem izdavanja dozvola u pitanju. Mada prema Konvenciji radio, televizijskim i filmskim preduzećima nisu zajemčena nikakva prava na dozvolu, ipak odbijanje države da izda dozvolu ne sme biti očigledno proizvoljno ili diskriminatorsko, i time suprotno principima iz preambule Konvencije i pravima njom priznatim. Iz tog razloga, sistem izdavanja dozvola koji ne poštuje zahteve pluralizma, tolerancije i slobodoumnosti bez kojih nema demokratskog društva povređuje član 10, stav 1 Konvencije”.

59. Jula 1991, povodom žalbe jedne neprofitne radio-televizijske fondacije zbog toga što je bila obavezana da plati finansijsku nadoknadu za radio i televizijsko prenošenje fudbalskih mečeva, Komisija je smatrala da tužena vlada nije bila obavezna prema članu 10 da osigura pravo na besplatni prenos mečeva, poput fudbalskih, koji su finansirani u velikoj meri ulaznicama koje plaćaju gledaoci i pravima na prenošenje ovih mečeva koje plaćaju televizija i radio. Predstavka je prema tome smatrana neprihvatljivom.

60. Septembra 1992, Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala emitovanja radio programa bez ovlašćenja. Podnosilac predstavke se žalio na zabranu i zaplenu materijala koja je usledila.

61. Januara 1993, Komisija je razmatrala dve predstavke koje su se odnosile na odbijanje i oduzimanje dozvole za emitovanje od strane tuženih vlada. Prva se ticala  odbijanja vlasti da izdaju dozvolu za emitovanje pozivajući se na zakonske propise prema kojima nijedan pojedinac ne može dobiti takvu dozvolu.
 Druga se ticala oduzimanja dozvole za emitovanje neprofitnim organizacijama pošto se doznalo da nameravaju da emituju reklame. Obe predstavke su smatrane prihvatljivima.

62. Komisija je jula 1993. proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala odbijanja da se dodele frekvencije lokalnim televizijskim stanicama malog dometa. Ustanovljeno je da je mera neophodna u demokratskim društvima radi sprečavanja nereda i zaštite prava drugih. Komisija je pridala poseban značaj okolnosti da je podnosilac predstavke ustvari pokušavao da dobije ovlašćenja mreže lokalnih TV koja bi pokrivala veliki deo teritorije zemlje o kojoj je reč.

63. Oktobra 1993, Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala novčanih kazni izrečenih zbog emitovanja poruka prikriveno ekonomsko-propagandnog karaktera u informativnim televizijskim programima.

64. U slučaju koji je proglašen neprihvatljivim maja 1994, Komisija je prihvatila da je zabrana emitovanja uživo intervjua ili usmenih izjava osoba koje predstavljaju organizacije povezane sa Šin Fejnom ili im izražavaju podršku uticala na način na koji je podnosilac predstavke, član okružnog veća, mogao da prenosi informacije. Zabrana je prema tome predstavljala mešanje u njegova prava iz člana 10.

65. Januara 1997. Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala osude televizijskog kanala zbog emitovanja snimaka zidnih slika iz jednog pozorišta bez plaćanja autorskih prava potpisanim umetnicima.

66. Aprila 1997. Komisija je proglasila neprihvatljivim slučaj odbijanja da se izda dozvola za pokretanje televizijskog kanala, smatrajući da je odluka bila opravdana ograničenim brojem raspoloživih frekvencija, da je na odgovarajući način razmotrena i da nije neopoziva.

67. Oktobra 1997. Komisija je proglasila prihvatljivom predstavku koja se ticala petodnevne zabrane emitovanja privatnoj televizijskoj korporaciji,
 nakon emitovanja programa koji je kritikovao cenzuru programa tokom izbornog perioda.

3. Sloboda izražavanja i kablovska distribucija
68. Slučaj Telesystem Tyrol Kabeltelevision bio je brisan iz registra Suda pošto je postignuto vansudsko poravnanje između vlade i podnosioca predstavke. Komisija je sastavila izveštaj kojim je ustanovljeno kršenje člana 10. Poreklo slučaja je u odbijanju vlade da dopusti podnosiocu predstavke, koji je primao televizijske emisije i retransmitovao ih putem kablovske televizije da aktivno emituje informacije. Posle izveštaja Komisije, Ustavni sud Austrije je legalizovao ovakvo emitovanje.

69. U odluci iz maja 1984, Komisija je smatrala neprihvatljivom predstavku koja se ticala zabrane izvesnim distributerima televizijskih programa da distribuiraju programe podnosioca predstavke. U svojoj odluci Komisija je utvrdila da je, pošto član 10, stav 1, ovlašćuje državu da od radio, televizijskih i filmskih preduzeća zahteva dozvole, legitimno da država donosi mere radi sprečavanja zaobilaženja uslova sadržanih u nekoj posebnoj dozvoli. Međutim, ona je utvrdila kao princip da “pravo na emitovanje uključuje slobodu od mešanja u prijem radio emisija.”

70. Maja 1989, Komisija je odlučila da Švajcarskoj vladi prosledi predstavku koja se ticala ograničenja prijema izvesnih lokalnih radio stanica radi potonje retransmisije putem kabla.

71. Juna 1991, Komisija je proglasila neprihvatljivom drugu predstavku koja se ticala kablovske mreže kojoj je zabranjeno retransmitovanje radio programa.

72. Novembra 1993. i januara 1994, Komisija je proglasila neprihvatljivima dva slučaja koja su se ticala zabrana izrečenih radio, televizijskim i filmskim kompanijama da emituju svoje programe preko jedne holandske kablovske mreže. Komisija je ustanovila da se zabrana osnivala na održavanju pluralističkog i nekomercijalnog radio-televizijskog sistema i na zaštiti raznovrsnosti izražavanja mišljenja u tom sistemu, i da je prema tome nastojala da ostvari legitiman cilj “zaštite prava drugih”. Kompanijama podnosiocima predstavke nije bilo dopušteno da emituju svoje programe putem kablovske mreže pošto se nije smatralo da su “strane radio-televizijske kompanije”.

4. Sloboda prijema programa
73. Sud je imao priliku da po prvi put izrekne presudu o prijemu programa koji se prenose putem satelita maja 1990. u slučaju Autronic AG protiv Švajcarske (videti paragraf 49 i dalje).

74. Komisija je razmotrila znatan broj predstavki koje su se ticale neovlašćenog privatnog postavljanja prijemnih antena.
 Ove predstavke su proglašene neprihvatljivima.

75. Važno je da se istakne da sloboda prijema informacija i ideja putem radija i/ili televizije ne zahteva sama po sebi izdavanje dozvola koje se pominje u članu 10, stavu 1. Izdavanje dozvola odnosi se samo na prenošenje programa. Čini se da je ovo Komisija implicitno potvrdila u slučaju u kojem je ustanovila da se “pravo na emitovanje mora, prema članu 10, shvatiti tako da uključuje pravo na neometan prijem  programa.”
 Komisija je nedavno potvrdila svoje stanovište tvrdeći da odbijanje da se izda dozvola za prijem i retransmisiju programa stranih komercijalnih televizija, u očekivanju odluke o usvajanju regionalnih programa od strane regionalnog tela za javno emitovanje koje je uživalo preferencijalno pravo ograničenog trajanja, bilo opravdano trećom rečenicom člana 10, stava 1. U ovom slučaju, naglasak je stavljen na retransmisiju, koja je bila analizirana kao aktivnost emitovanja podložna izdavanju dozvola.

5. Pristup elektronskim medijima
76. Komisija je smatrala da se sloboda da se prenose informacije i ideje, uključena u pravo na slobodu izražavanja koje je zajemčeno članom 10, ne može shvatiti kao opšte i neograničeno pravo bilo kojeg privatnog lica ili organizacije da ima pristup vremenu na radiju ili televiziji radi izražavanja svojih gledišta. Međutim, naznačeno je da uskraćivanje vremena za emitovanje jednoj ili više posebnih grupa ili osoba može, u posebnim okolnostima, da bude u sukobu sa članom 10 (uzetim nezavisno ili u vezi sa članom 14 koji zabranjuje diskriminaciju).

77. Ovakav problem se može, u principu, javiti ako je, na primer tokom izbornog perioda, jednoj političkoj partiji uskraćeno emitovanje dok drugim partijama nije.
 Pa ipak se vreme emitovanja može ustupati shodno izvesnim kriterijumima koje je odredila radio-televizijska kompanija u okviru svoje uređivačke politike.

6. Pristup informacijama
78. U slučaju Leander protiv Švedske, podnosilac predstavke se žalio da su švedske vlasti držale tajne informacije o njemu koje mu nisu bile otkrivene iz razloga državne bezbednosti. U presudi iz marta 1987, Sud je zaključio da nije bilo kršenja člana 10.
 

79. Sud je jula 1989. zaključio da nije bilo kršenja člana 10 u slučaju Gaskin protiv Ujedinjenog Kraljevstva. Slučaj se odnosio na predstavku podnetu zbog odbijanja da se njenom podnosiocu dopusti uvid u dosije koji su lokalne vlasti, kojima je kao maloletnik bio poveren na staranje, vodile o njemu.

80. Februara 1998, Sud je zaključio da član 10 nije primenjiv u slučaju Guerra i drugi protiv Italije. Podnosioci predstavke su se žalili da država nije informisala stanovništvo o opasnostima koje postoje ili o merama koje će se preduzeti u slučaju nesreće u obližnjoj fabrici hemikalija.

Sud je prvo podsetio na svoju sudsku praksu u pogledu ograničenja slobode štampe, u kojoj poštuje pravo javnosti da prima informacije i pravo pristupa informacijama, pravo koje je Sud priznao u slučaju Leander i koje “u osnovi zabranjuje vladi da spreči neko lice da prima informacije koje drugi žele ili su voljni da mu daju”.
 Sud je dalje istakao da se “međutim, činjenice ovog slučaja mogu jasno razlikovati od onih u prethodnim slučajevima pošto se podnosioci predstavke žale na nedostatke sistema (...) (koji bi trebalo da se nosi sa ( velikim neočekivanim opasnostima izvesnih industrijskih aktivnosti opasnih po okolinu i dobrobit lokalnog stanovništva”.
 Prema tome, u takvim okolnostima, sloboda da se primaju informacije ne nameće pozitivne obaveze državi da prikuplja i širi informacije.

81. U pogledu ograničenja pristupa informacijama, Komisija je marta 1987. ispitala dve predstavke koje su se odnosile na ograničenja nametnuta, britanskim zakonom iz 1981. o nepoštovanju suda, podnosiocima predstavke (novinaru, producentskoj kompaniji, sindikatu novinara i televizijskom kanalu) da izveštavaju o krivičnim procesima od značaja za javnost. Komisija je proglasila ove predstavke neprihvatljivim prema članu 10.

82. Prema Komisiji, premda se član 10, stav 1, tiče pre svega pristupa opštim izvorima informacija, činjenica da su postavljeni izvesni uslovi za izdavanje akreditacija kod suda novinarima ne predstavlja sama po sebi mešanje u pravo primanja i prenošenja informacija.

83. Razrađujući sudsku praksu Suda u pogledu pristupa informacijama, Komisija je ustanovila maja 1996. da član 10 ne jemči pojedincima pravo da ih javne vlasti informišu o stvarima od javnog interesa na neki određen način (u ovom slučaju, informacije o pristupanju Austrije i Finske Evropskoj Zajednici).

84. Aprila 1997. Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se odnosila na odbijanje da se kompaniji dopusti slobodan pristup sudskoj arhivi radi dobijanja informacija o potencijalnim zajmotražiocima koje bi potom prodavala finansijskim institucijama. Prema Komisiji:

“... Član 10 Konvencije ne daje bilo kojoj osobi ili firmi apsolutno pravo pristupa arhivama koje sadrže informacije o finansijskoj situaciji treće strane, niti zahteva da vlasti na nečiji zahtev saopštavaju takve informacije.” 

85. U kontekstu elektronskih medija, brojne predstavke podnete Komisiji dolazile su od osoba u pritvoru kojima su nametnuta ograničenja ili zabrane, posebno s obzirom na pristup publikacijama ili masovnim medijima. U najvećem broju slučajeva, Komisija je smatrala da su takva ograničenja inherentna zakonitom uskraćivanju slobode i da prema tome nisu u neskladu s Konvencijom.

7. Ekonomska propaganda
86. U slučaju Markt Intern Verlag GmbH i Klaus Beermann protiv Savezne Republike Nemačke, Sud je novembra 1989. zaključio da nije bilo kršenja člana 10. Na kršenje ovog člana pozivali su se nemačka izdavačka kuća i njen glavni urednik protiv presude Saveznog suda koja im je zabranjivala, prema Zakonu o nepoštenoj konkurenciji, da ponavljaju izvesne izjave objavljene u specijalizovanom informativnom biltenu, koje su kritikovale poslovnu praksu jedne firme za katalošku prodaju. Pošto je konstatovao da se “informacije komercijalne prirode ne mogu izuzeti iz člana 10, stava 1, koji se odnosi isključivo na izvesne tipove informacija ili ideja ili načina izražavanja”,
 Sud je odlučio da zabrana koju je izrekao Savezni sud ne prelazi okvire državnog mešanja dopuštene članom 10, stavom 1, prema kojem države mogu nametati formalne i druge uslove, ograničavati ili preduzimati kaznene mere.

87. Februara 1994, Sud je u svojoj presudi u slučaju Casado Coca protiv Španije ponovno potvrdio primenljivost člana 10 u stvarima oglašavanja. Sud je smatrao da disciplinska kazna protiv advokata zbog oglašavanja profesionalnih usluga ne predstavlja kršenje člana 10. Sud je, smatrajući da se ograničenja oglašavanja moraju podrobno razmotriti, konstatovao da se pravila oglašavanja članova udruženja sudskih advokata razlikuju od zemlje do zemlje. U najvećem broju država ugovornica postojala je tendencija da se ova pravila ublaže kao rezultat društvenih promena i posebno sve veće uloge medija. Širok opseg regulacija i različita brzina promena u državama članicama ukazuju na složenost ovog pitanja. Sud je smatrao da su zvaničnici Udrženja sudskih advokata i sudovi date zemlje u boljem položaju nego međunarodni sud da odrede kako se, u datom trenutku, može postići prava ravnoteža između zahteva prikladnog deljenja pravde, dostojanstva profesije, prava svih da primaju informacije o pravnoj pomoći i dopuštanja članovima Udruženja sudskih advokata da oglašavaju svoje usluge. U to vreme (1982/83) disciplinska kazna se nije mogla smatrati nesrazmernom.

88. U slučaju Jacubowski Sud je imao još jednu priliku da ispita primenu nemačkog Zakona o nepoštenoj konkurenciji (cf. pomenutu presudu u slučaju Markt intern Verlag GmbH i Klaus Beermann). U svojoj presudi donetoj juna 1994. Sud je ustanovio da nalog kojim se novinar podnosilac predstavke ograničava da u javnost iznese pismo koje je sadržalo nepovoljne primedbe o nemačkoj novinskoj agenciji ne predstavlja kršenje člana 10. Sud je konstatovao da je pismo bilo pretežno usmereno na to da privuče klijentelu novinske agencije novoj informativnoj agenciji koju je podnosilac predstavke planirao da osnuje. Nalogom se zabranjivalo samo iznošenje pisma čime je podnosiocu omogućeno da se izrazi na neki drugi način. Nemački sudovi prema tome nisu prekoračili dopušten okvir mešanja.

89. Sa svoje strane Komisija je decembra 1987. smatrala da država može da preduzima mere protiv onih koji pokušaju da zaobiđu zahteve da se ima dozvola koji su u skladu sa članom 10, stavom 1.

90. Maja 1979, Komisija je izložila da ne smatra da je sloboda izražavanja u komercijalne svrhe kao takva izvan domašaja zaštite koju pruža član 10, stav 1. Međutim, zauzela je stav da “stepen zaštite ne sme da bude manji nego onaj koji je pružen “političkim” idejama, u najširem smislu, na koje se vrednosti u osnovi pojma slobode izražavanja u Konvenciji pretežno odnose.”

91. Marta 1983, Komisija je jasnije izrazila gledište da je ekonomska propaganda zaštićena Konvencijom. Ona je konstatovala da je “ranije izrazila svoje mišljenje da član 10, stav 1 štiti komercijalne oglase i promotivne kampanje kao takve.”

92. Decembra 1987, Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala ograničenja koja su francuski propisi nametali oglašavanju lekova, čak i tamo gde je takvo oglašavanje bilo namenjeno zdravstvenim radnicima.

93. Jula 1993, Komisija je proglasila neprihvatljivim slučaj koji se odnosio na zabranu izrečenu jednoj školi plesa da koristi obmanjujući reklamni slogan.

94. Marta 1991, Komisija je razmatrala slučaj koji se odnosio na prekor upućen advokatu zbog zabranjenog oglašavanja usluga. Slučaj je proglašen neprihvatljivim.

95. Januara 1993, Komisija je razmatrala predstavku koja se ticala odbijanja švedske Komisije za lokalnu radio-televiziju da izda dozvolu podnosiocima predstavke da osnuju lokalni radio posle saznanja za njihovu nameru da emituju reklame. Komisija je predstavku proglasila neprihvatljivom.

96. Oktobra 1993, Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala novčanih kazni izrečenih radio-televizijskoj kompaniji zbog emitovanja poruka sa prikriveno ekonomsko-propagandnim karakterom u informativnim televizijskim programima. Smatrajući da mešanje u pravo iz člana 10 nije prešlo okvir procenjivanja ostavljen državama, Komisija je uzela u obzir publiku kojoj su programi namenjeni (decu), položaj podnosioca u državnom radio-televizijskom sistemu i iznos kazni.

8. Drugi slučajevi koji se odnose na slobodu izražavanja
a) Zaštita javnog interesa

97. U slučaju Handyside protiv Ujedinjenog Kraljevstva, Sud je decembra 1976. ustanovio da je zabrana knjige “Litle Red School Book” koju su izrekle britanske vlasti po Zakonu o opscenim publikacijama bila u skladu sa ograničenjem iznetim u članu 10, stavu 2 radi zaštite morala. U toj presudi - kao i u potonjoj presudi u slučaju Sunday Times - Sud je istakao značaj slobode izražavanja u demokratskom društvu:

“Sloboda izražavanja predstavlja jedan od suštinskih temelja takvog društva, jedan od osnovnih uslova njegovog napretka i razvoja svakog čoveka. Prema stavu 2 člana 10, ona je primenjiva ne samo na ‘informacije’ ili ‘ideje’ koje su primljene s odobravanjem ili se smatraju neuvredljivim ili nevažnim, već takođe i na one koje vređaju, potresaju ili uznemiravaju državu ili neki deo stanovništva. Ovo su zahtevi pluralizma, tolerancije i slobodoumlja bez kojih nema demokratskog društva”.

98. U slučaju Müller i drugi protiv Švajcarske, Sud je odlučio maja 1988. da konfiskacija slika koje je izložio jedan slikar, i osuda umetnika i drugih podnosilaca predstavke na novčanu kaznu zbog opscenih publikacija, predstavlja ograničavanje upražnjavanja prava na slobodu izražavanja koje je “neophodno u demokratskom društvu” i koje stoga ne krši član 10.

Mada je navedeno da sloboda izražavanja uključuje slobodu umetničkog izražavanja čak i kada manifestacije ove slobode izražavanja “vređaju, šokiraju ili uznemiravaju”, Sud je smatrao da “u datim okolnostima” (pristup izložbi je bio potpuno slobodan, nije bilo ulaznica niti ograničenja uzrasta) i “imajući u vidu slobodu države da proceni” u kojoj su mere sporne slike moralno uvredljive, vlasti koje su odlučile o konfiskaciji i izricanju novčane kazne imale su pravo da takve mere smatraju neophodnim za zaštitu morala. Posebno s obzirom na meru konfiskacije, Sud je smatrao da ona nije nesrazmerna pošto se nije radilo o trajnoj već samo o privremenoj konfiskaciji tako da je vlasnik mogao tražiti povlačenje ove mere ili njeno ublažavanje ukoliko bi neka blaža mera bila dovoljna za zaštitu interesa javnog morala.

99. Oktobra 1992, Sud je razmatrao slučaj Open Door Counselling Ltd. i Dublin Well Woman i zaključio da je bilo kršenja člana 10 jer su kompanije podnosioci predstavke sprečene da trudnicama pružaju informacije o lokaciji, imenu ili načinu da se stupi u vezu sa klinikama za abortus u Velikoj Britaniji.

Kompanije podnosioci predstavke su se žalile, između ostalog, da je ograničenje predstavljalo neopravdano mešanje u njihovo pravo da prenose informacije zajemčeno članom 10. Mada je presuda bila “propisana zakonom” i mada je bila u skladu sa legitimnim ciljem zaštite morala, čiji je jedan aspekt u Irskoj zaštita prava na život nerođenih, Sud je zaključio da je ograničenje nametnuto podnosiocima bilo nesrazmerno.

100. U slučaju Hadjianastassiou decembra 1992, koji se ticao osude podnosioca predstavke zbog odavanja vojnih tajni i čija je žalba višem sudu bila odbijena kao neosnovana. I pored toga što on nije primio pismeno obrazloženje osude u roku od 5 dana za podnošenje žalbe, Sud je odlučio da nije bilo kršenja člana 10.

101. U presudi u slučaju Chorherr protiv Austrije iz avgusta 1993, Sud je razmatrao predstavku koja se odnosila na privođenje podnosioca i njegov pritvor pošto je odbio da prestane sa deljenjem letaka i nošenjem transparenata na vojnoj paradi. Sud je smatrao da je mešanje bilo “propisano zakonom” i da su postojale legitimne osnove zasnovane na članu 10, stavu 2 (sprečavanje nereda) za zaključak da je mešanje bilo “neophodno u demokratskom društvu”.

102. U presudi izrečenoj septembra 1994. u slučaju Otto-Preminger-Institut, Sud je smatrao da austrijska sudska odluka kojom se naređuje zaplena i konfiskacija filma “Das Liebenskonzul” od W. Schroetera ne predstavlja kršenje člana 10. Mere o kojima je reč imale su za cilj zaštitu prava građana da njihova religiozna uverenja ne budu vređana javnim izražavanjem mišljenja drugih. Prema Sudu, u datim okolnostima i s obzirom na široku slobodu mešanja koju uživaju austrijske vlasti ni zaplena ni konfiskacija nisu smatrani nesrazmerni željenom cilju.

103. Aprila 1995, Sud je ustanovio da je član 10 prekršen u slučaju Piermont koji se ticao mere proterivanja iz Francuske Polinezije, zajedno sa zabranom ponovnog ulaska i merom zabrane ulaska u Novu Kaledoniju, izrečene nemačkom članu Evropskog parlamenta. U ovom slučaju, Sud je presudio da “nije nađena prava ravnoteža između, s jedne strane, javnog interesa koji zahteva sprečavanje nereda i očuvanje teritorijalnog integriteta i slobode izražavanja (podnosioca predstavke( s druge strane”.

104. Septembra 1995, Sud je ustanovio da je član 10 prekršen u slučaju Vogt koji se ticao otpuštanja nastavnice iz državne službe zbog njenih političkih aktivnosti u Nemačkoj komunističkoj partiji (DKP). Sud je video razliku između ovog slučaja i slučajeva Glasenapp i Kosiek (cf. str. 4 ovog dokumenta) i smatrao je da mera otpuštanja predstavlja mešanje u upražnjavanje slobode izražavanja. Kad se ima u vidu težina kazne i ponašanje podnositeljke predstavke u vršenju njenih profesionalnih dužnosti, Sud je ustanovio da je mera o kojoj je reč bila nesrazmerna željenom legitimnom cilju. Stoga, mešanje nije moglo da se smatra neophodnim u demokratskom društvu.

105. Novembra 1997. Sud je ustanovio da nije bilo kršenja člana 10 u slučaju Zana protiv Turske. Sud je smatrao da osuda bivšeg gradonačelnika zbog toga što je izrazio podršku terorističkim delima u jednom intervjuu može da se opravda po članu 10, stavu 2. Sud je smatrao da je u ovom slučaju mešanje javnih vlasti bilo sa ciljem očuvanja državne i javne bezbednosti. Utoliko ukoliko se podnosilac predstavke nije dovoljno jasno ogradio od nasilja koja je u južnoj Turskoj izvršila PPK, moglo se smatrati da je izrečena presuda srazmerna željenom legitimnom cilju i da odgovara na “hitnu društvenu potrebu”.

106. Novembra 1997. Sud je smatrao da je došlo do kršenja člana 10 u slučaju Grigoriades protiv Grčke koji se ticao osude redova zbog uvrede vojske u pismu koje je poslao svojim pretpostavljenim oficirima. Sud je započeo pozivanjem na izvesna načela otelovljena u sudskoj praksi, uključujući činjenicu da se “član 10 ne zaustavlja na vratima vojnih kasarni”
 i da nacionalne vlasti ne mogu koristiti zakonske propise čija je svrha da spreče podrivanje vojne discipline “da bi osujećivale izražavanje mišljenja, čak i ako su ona usmerena protiv vojske kao institucije”.
 Istina je da pismo o kojem je reč sadrži izvesne snažne i neumerene primedbe o oružanim snagama. Međutim, Sud je konstatovao da su “ove primedbe iznete u kontekstu opšte i duge rasprave koja kritikuje život u vojsci i vojsku kao instituciju”.
 Pismo nije bilo posebno usmereno ni protiv primaoca pisma ni protiv bilo koje druge osobe. Na takvoj pozadini mešanje u slobodu izražavanja ne može se opravdati stavom 2 člana 10.

107. U slučaju Inçal protiv Turske, Sud je zaključio da je bilo kršenja člana 10. Podnosilac predstavke je osuđen zbog učešća u izdavanju letaka koji kritikuju politiku lokalnih vlasti u pogledu radnika, posebno onih kurdskog porekla. Podsećajući na svoju presudu u slučaju Castells
, Sud je konstatovao da “mešanje u slobodu izražavanja političara koji je član opozicione stranke, kao što je podnosilac predstavke, zahteva najpodrobnije ispitivanje”.
 Prema Sudu, pozivi izneti u lecima “ne mogu se, međutim, shvatiti kao podsticanje na upotrebu nasilja, neprijateljstva ili mržnje među građanima”.
 Uzimajući u obzir činjenicu da “u demokratskom sistemu postupci ili propusti vlade moraju da budu podvrgnuti podrobnom ispitivanju ne samo zakonodavnih ili sudskih vlasti već i javnog mnenja”,
 Sud je konstatovao radikalnu prirodu mešanja na koje se predstavka odnosila, koje nije zadovoljavalo “hitnu društvenu potrebu”. U svom zaključku, Sud je smatrao da se okolnosti datog slučaja ne mogu uporediti sa okolnostima u slučaju Zana,
 pošto nije bilo ničega “što bi podržalo zaključak da je gospodin Inçal na bilo koji način bio odgovoran za probleme teorizma u Turskoj”.

108. U slučaju Steel i drugi protiv Ujedinjenog Kraljevstva, Sud je smatrao da demonstracije koje su dovele do hapšenja podnosilaca predstavke treba da se posmatraju kao izražavanje njihovog neslaganja sa izvesnim aktivnostima. One prema tome spadaju u delokrug člana 10. Da bi prosudio potrebu ograničavanja upražnjavanja slobode izražavanja podnosilaca predstavke Sud je ispitao činjenice i zaključio da nije došlo do kršenja člana 10 u slučaju prva dva podnosioca predstavke. Fizičko ometanje legalnih aktivnosti, u datom slučaju lova na tetrebe i izgradnje autoputa, moglo je da opravda odvođenje podnosilaca predstavke sa poprišta i njihovo pritvaranje. Međutim, Sud je smatrao da je pritvaranje druga tri podnosioca predstavke, posle potpuno mirnih demonstracija za vreme sastanka odbora održavanog u borbenom helikopteru, bilo nezakonito i nesrazmerno i da, prema tome, predstavlja kršenje člana 10.

109. U svojoj presudi u slučaju Ahmed i drugi protiv Ujedinjenog Kraljevstva iz septembra 1998, Sud je smatrao da ograničavanja političkih aktivnosti službenika lokalne uprave nisu predstavljala kršenje člana 10. U ovom slučaju, ograničenje se odnosilo na političke aktivnosti činovnika lokalne uprave i bilo je zakonito primenjeno u skladu sa Zakonom o lokalnoj upravi i stanovanju iz 1989.

Prema mišljenju Suda, usvajanje osporenih mera od strane uprave moglo je da se smatra načinom da se zadovolji zahtev da državni službenici treba da ostanu nepristrasni i da se tim merama ne prekoračuje sloboda procenjivanja tužene vlade.

110. Septembra 1989, Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala otpuštanja lekara zaposlenog u jednoj katoličkoj bolnici zbog njegovih izjava o abortusu. Podnosilac predstavke je tvrdio da se radilo o kršenju njegove slobode izražavanja zajemčene članom 10.

111. Aprila 1991. i januara 1993, Komisija je razmatrala dve predstavke koje su se ticale osuda podnosilaca zbog iznajmljivanja ili prodaje opscenih video filmova. Komisija je smatrala da je mešanje bilo opravdano radi zaštite morala i neophodno u demokratskom društvu.

112. Oktobra 1992, Komisija je proglasila da nije bilo kršenja člana 10 u pogledu sprečavanja lekara da oglašava svoju privatnu lekarsku praksu u štampi, i da ono nije bilo nesrazmerno legitimnom cilju zaštite zdravlja pacijenata, kao i prava drugih, naime drugih lekara.

113. Godine 1995, Komisija je proglasila prihvatljivim nekoliko predstavki zbog različitih činova nasilja (ubistva, povrede, pretnji ili zastrašivanja) protiv novinara.

114. U izveštaju iz aprila 1995, Komisija je jednoglasno ustanovila da je osuda političkog lidera muslimanske manjine u zapadnoj Trakiji zbog narušavanja javnog reda zato što je delio, tokom izborne kampanje, letke u kojima je muslimansko stanovništvo te oblasti bilo opisano kao tursko predstavljala kršenje člana 10. Komisija je konstatovala značaj slobode izražavanja onih koji predstavljuju narod i zaključila da mešanje nije bilo ni srazmerno željenom cilju, ni opravdano prema članu 10, stavu 2. Sud, kojem je slučaj predat, nije izrekao presudu, smatrajući da podnosilac predstavke nije iscrpeo domaće pravne lekove.

115. Septembra 1997. Komisija je smatrala da osuda podnosioca zbog govorâ u kojima se propagirao separatizam postavlja složene probleme u pogledu člana 10. Komisija je predstavku proglasila prihvatljivom.

116. Oktobra 1997. Komisija je proglasila prihvatljivom predstavku koja se ticala osude dva ranija poslanika DEP partije (demokratske partije koju je raspustio Ustavni sud) zbog pripadnosti oružanoj separatističkoj grupi PKK.

117. U nekoliko predstavki ispitanih decembra 1997. i januara i juna 1998, Komisija je smatrala da krivične osude podnosilaca predstavke - i konfiskacija knjiga - predstavljaju kršenje člana 10.
 U skladu s načelima koja je Sud postavio, Komisija je težila da ustanovi “da li je postignuta prava ravnoteža između temeljnog prava pojedinca na slobodu izražavanja i legitimnog prava demokratskog društva da se štiti od aktivnosti terorističkih organizacija”.
 Komisija je konstatovala da knjige podnosilaca predstavke nisu podstrekavale na nasilne akcije u kontekstu separatističke borbe Kurda i da osuda podnosilaca predstavke, koja se zasnivala na Zakonu protiv teorizma, prema tome nije bila nužna u cilju zaštite nacionalne sigurnosti i javne bezbednosti u demokratskom društvu. Komisija je naglasila, međutim, da “je, u kontekstu političke rasprave, verovatno da ovakva presuda može  odvratiti  građane od doprinošenja javnoj raspravi o značajnim političkim pitanjima”.
 Komisija je sledila isto razmišljanje u pogledu podnosioca predstavke koji je, na memorijalnom skupu, optužio Tursku da uskraćuje Kurdima njihova osnovna prava.
 Prema Komisiji, njegova poruka nije bila tako sročena da podstrekava na dalje nasilne akcije.

118. S druge strane, Komisija je smatrala da nije bilo kršenja člana 10 u slučaju u kojem je podnosilac predstavke objavio antologiju svojih pesama. Čak i uzimajući u obzir pesničku slobodu, upotrebljeni izrazi mogli su da kod čitaoca izazovu utisak da podnosilac predstavke ohrabruje oružanu borbu protiv Turske i da odobrava upotrebu nasilja radi separatističkog cilja. Prema tome pesme su bile štetne po nacionalnu sigurnost i javnu bezbednost, i moglo se smatrati da osuda “odgovara hitnoj društvenoj potrebi”.

119. Jula 1998, Komisija je ustanovila da je došlo do kršenja člana 10. u slučaju Rekvenyi protiv Mađarske. Komisija je smatrala da zakon iz 1993. godine koji je dopunjavao mađarski Ustav i zabranjivao pripadnicima oružanih snaga, policijskih snaga i snaga bezbednosti da pristupaju političkim partijama i da se bave političkim aktivnostima ne ispunjava uslove legalnosti i predvidivosti koji se zahtevaju od zakona. Pojam “političkih aktivnosti” u smislu mađarskog zakona nije bio “dovoljno precizan i specifičan da bi omogućio podnosiocu predstavke (oficiru policije( da odredi svoje ponašanje u ovoj stvari”,
 i prema tome mešanje u pravo podnosioca predstavke na slobodu izražavanja nije bilo propisano zakonom u onom smislu u kojem to predviđa Konvencija.

120. U slučaju koji se ticao dva podnosioca predstavke kojima je suđeno  zbog ponašanja suprotnog dobrim običajima, Komisija je bila “iznenađena (...) odsustvom bilo kakve sudske ili zakonske definicije onoga što je pogrešno prema sudu ogromne većine savremenika”.
 Međutim, Komisija je smatrala da mešanje u prava zajemčena članom 10 može da bude opravdano samo kriterijumima koji se objektivno odnose na sporno ponašanje ili njegove posledice.
 Pošto u ovom slučaju ovakvi kriterijumi nisu postojali, bilo je nemoguće da se unapred zna na kakvu vrstu ponašanja se misli pod “dobrim običajima” i prema tome mešanje u pravo podnosioca predstavke na slobodu izražavanja nije bilo propisano zakonom u onom smislu u kojem to predviđa Konvencija.

121. Septembra 1998, Komisija je smatrala da izjava princa od Lihtenštajna da neće postaviti podnosioca predstavke na javnu dužnost zbog komentara koje je izneo predstavlja kršenje člana 10.
 Podnosilac predstavke je na jednom sastanku izrazio svoje mišljenje o tumačenju ustava.

Komisija je prvo težila da ustanovi, u skladu s ranijim presudama Suda u slučajevima Glasenapp i Kosiek i Vogt,
 da li je sporna prinčeva izjava predstavljala mešanje - u vidu zahtevanih formalnosti, uslova, ograničenja ili kazne - u upražnjavanje prava na slobodu izražavanja, ili je spadala u domašaj prava na pristup javnoj službi koje nije zajemčeno Konvencijom. Komisija je konstatovala da dati slučaj ne uključuje odbijanje pristupa javnoj službi zbog nedostatka potrebnih kvalifikacija i da je, prema tome, prinčeva odluka predstavljala cenzurisanje komentara koje je podnosilac predstavke izneo. Pošto je tako mera na koju se žalilo spadala u domašaj člana 10, status podnosioca predstavke kao javnog službenika nije ga lišavao njegove zaštite. Njegovo mišljenje nije osporavalo vlast ili nepristrasnost vlade Lihtenštajna i prema tome mešanje nije bilo “neophodno u demokratskom društvu”.

b) Zaštita prava drugih

122. Septembra 1994, Sud je doneo presudu nalazeći kršenje člana 10 u slučaju Jersild, u kojem je novinar osuđen od strane danskih domaćih sudova zbog toga što je intervjuisao grupu mladih ljudi koji su iznosili rasističke primedbe. Prema Sudu, cilj izveštaja nije mogao biti širenje rasističkih ideja i mišljenja:

“... metodi objektivnog i uravnoteženog izveštavanja mogu znatno da variraju, zavisno između ostalog i od medijuma o kojem se radi. Nije stvar ovog Suda, niti nacionalnih sudova da štampi nameću načine izveštavanja koje novinari treba da usvoje” (§ 13).

Prema Sudu, “kažnjavanje novinara zbog pomaganja širenja izjava koje je iznela druga osoba u jednom intervjuu ozbiljno bi sputalo doprinos štampe raspravi stvari od javnog interesa i ne bi trebalo da se razmatra osim ukoliko nema nekih posebno jakih razloga da se tako postupi”.

123. Novembra 1996. Sud je smatrao da odbijanje britanskog Odbora za klasifikaciju filmova da izda potvrdu o klasifikaciji video-filmu “Visions of Ecstasy”, čiji je pisac scenarija i producent bio podnosilac predstavke, koji je Odbor  smatrao bogohulnim, nije predstavljalo kršenje člana 10. Prema Sudu, u takvim slučajevima “državne vlasti su u principu u boljem položaju nego međunarodni sudija da iznesu mišljenje o tačnom sadržaju takvih zahteva uzimajući u obzir prava drugih ...”.

124. U slučaju Bowman, februara 1998, Sud je smatrao da je sudski proces pokrenut zbog kršenja Zakona o narodnim predstavnicima pošto je podnosilac predstavke rasturao, tokom perioda pre izbora, letke u kojima su se iznosila gledišta svakog od kandidata o abortusu i o eksperimentima vršenim nad embrionima, predstavljao kršenje člana 10. Prema Sudu sporna odredba nije neposredno sputavala slobodu izražavanja već je imala za posledicu njeno ograničavanje. Kad se radi o izborima, član 10 mora da bude interpretiran u svetlu prava zaštićenih članom 3 Protokola br. 1 uz Konvenciju,
 jer po mišljenju Suda “dva prava su u međusobnoj vezi”.
 Što se tiče činjenica u ovom slučaju, Sud je zaključio da je pravna odredba domaćeg zakona “delovala, zapravo, kao potpuna prepreka” 
 objavljivanju izvesnih informacija zamišljenih da vode ostvarivanju ciljeva podnosioca predstavke. Po mišljenju Suda:

“sloboda izražavanja pojedinca, kao ključni element demokratskog društva, mora se smatrati nerazdvojno povezanom sa sistemom slobodnih izbora i ne može se isključiti bez ubedljivog opravdanja”.
125. U slučaju Janowski presuđenom u januaru 1999, Sud je smatrao da krivična osuda podnosioca predstavke koja je usledila posle vređanja dva gradska stražara nije predstavljala kršenje člana 10. U ovom pogledu, Sud je naglasio da “državni službenici moraju da uživaju poverenje javnosti u uslovima bez nepotrebnog uznemiravanja da bi uspešno obavljali svoje zadatke”.
 Mada je pod manje strogim nadzorom nego reputacija političara, reputacija državnih službenika je zaštićena od uvredljivih ili škodljivih verbalnih napada koji prelaze granice prihvatljive kritike.

126. Februara 1995. Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku i našla da je nalog kojim se jednom protivniku abortusa zabranjuje da deli letke u blizini klinike u kojoj se vrše abortusi bio nužan za zaštitu prava drugih.

127. Komisija je imala priliku da podvuče značaj zaštite ugleda ili prava drugih. U razmatranim slučajevima, ona je odmeravala uključene interese i analizirala položaj žrtve i okolnosti u kojima su podnosioci predstavki iznosili uvredljive primedbe.

128. Marta 1998, Komisija je ustanovila da nije bilo kršenja člana 10 u slučaju koji se ticao političara kome je bilo zabranjeno da ponovi izraz “nacističko novinarstvo” koji je upotrebio reagujući na članak o njemu objavljen u jednom časopisu.
 Komisija je smatrala da su granice prihvatljive kritike šire za političare kad deluju u javnom svojstvu nego za privatna lica. Političari treba da pokažu veću tolerantnost, posebno kad oni sami iznose javne izjave koje mogu da izazovu kritiku.

129. Septembra 1998, Komisija je smatrala da je bilo kršenja člana 10 u slučaju A. Nilsen i J. G. Johnsen protiv Norveške.
 Dva podnosioca predstavke su bili predstavnici norveških sindikalnih organizacija policajaca koji su bili osuđeni da plate odštetu učitelju, autoru nekoliko knjiga o policijskoj brutalnosti u policijskim snagama Bergena. Podnosioci predstavke su osporili zaključke koji su bili izvedeni u objavljenim knjigama i elemente na kojima su se zasnivali.

130. Komisija je počela stavom da je rasprava o metodama rada norveških policajaca bila “stvar od ozbiljnog javnog značaja”
 i da su tvrđenja zbog kojih su podnosioci predstavke osuđeni bila deo rasprave. Pomenuta tvrđenja “teško da se mogu smatrati formulisanim s lošim namerama, uzimajući u obzir vreme i kontekst u kojima su izrečena”.
 Njihov osnovni cilj bio je da odbrane policiju od veoma ozbiljnih optužbi. Uzimajući u obzir agresivan ton rasprave, Komisija je ustanovila da tvrđenja podnosilaca predstavke nisu bila “takve prirode da bi (autorovom( ugledu i pravima bila potrebna zaštita na način za koji su se opredelili nacionalni sudovi”.

c) Očuvanje autoriteta i nepristrasnosti sudstva

131. Januara 1996, Komisija je ustanovila da sudska odluka kojom se naređuje mreži BBC da filmove snimljene tokom nereda preda advokatima odbrane u krivičnom procesu nije predstavljala kršenje člana 10. Komisija je prvo naglasila razliku između ovog slučaja i slučaja Goodwin. U ovom poslednjem, informacija koja se tražila bila je poverljiva, dok se u ovom slučaju informacija ticala samo beleženja događaja koji su se javno odigrali, kojima se nikakva tajnost ili poverljivost ne bi mogli pripisati. Štaviše, pružanje dokaza je normalna građanska obaveza u demokratskom društvu koja je neophodna za očuvanje autoriteta i nepristrasnosti sudstva, tim pre što ništa nije ukazivalo da postoji ikakav rizik po novinare.

132. U slučaju Schopfer protiv Švajcarske maja 1998, Sud je odlučio da disciplinska kazna koju je Udruženje sudskih advokata izreklo podnosiocu predstavke posle komentara koje je izneo na konferenciji za štampu o pritvoru jednog od svojih klijenata nije predstavljala kršenje člana 10. U ovom slučaju, podnosilac predstavke je prvo javno izrazio svoje žalbe na pravni proces koji se vodio pred krivičnim sudom na jedan opšti i ozbiljan način, a tek je potom podneo žalbu Nacionalnom apelacionom sudu.

Sud je ponovo istakao poseban status advokata, koji su, s obzirom na svoj položaj u deljenju pravde, posrednici između javnosti i sudova. Prema praksi Suda, advokati imaju “ključnu ulogu”
 na ovom polju. Po mišljenju Suda, od advokata se očekuje da “doprinesu pravilnom deljenju pravde, i da tako održavaju poverenje javnosti u nju. (...) Isto tako ne treba ni pominjati da je sloboda izražavanja osigurana i advokatima, koji svakako da su pozvani da deljenje pravde javno komentarišu, ali njihove kritike ne smeju da pređu izvesne granice. S tim u vezi, mora se uzeti u obzir potreba da se uspostavi prava ravnoteža između različitih interesa ovde prisutnih, koji uključuju pravo javnosti da dobije informaciju o pitanjima koja se tiču sudskih odluka, zahteve pravilnog deljenja pravde i dostojanstvo pravne profesije”.
 Imajući sve ovo u vidu, Sud je smatrao da je disciplinska kazna izrečena podnosiocu predstavke bila “neophodna u demokratskom društvu”.

* Odsek za medije bi želeo da zahvali gospođi Suzan Jung-Gebelt (Susanne Jung-Göbelt(, pripravniku u Direkciji za ljudska prava, na pripremi ovog dopunjenog izdanja.


� Videti posebno gornji spisak. Ovoj “strazburškoj” sudskoj praksi treba dodati odluke donete u onim državama članicama u kojima se Konvencija automatski primenjuje. Videti takođe VOORHOOF Dirk, Guaranteeing the freedom and independence of the media, u “Media and Democracy”, Council of Europe Publishing, Strasbourg 1998, str. 35-59, RYSSDAL Rolv, The case-law of the European Court of Human Rights on the freedom of expression guaranteed under the European Convention on Human Rights, Report to the 10th Conference of European Constitutional Courts, Budapest, 6-10 May 1996, Doc. Cour (96) 326, i Proceedings of the Sixth International Colloquy about the European Convention on Human Rights (Seville, 1985), Directorate of Human Rights, Council of Europe, Strasbourg, 1988.


� Cf. Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Handyside od 7. decembra 1976, serija A br. 24, § 49.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Informationsverein Lentia i drugi od 24. novembra 1993, serija A br. 276, § 32.


� U presudi u slučaju Herzegfalvy, Sud je našao da je prekršen član 10.usled nepostojanja zakonskog osnova za ogranicenja nametnuta podnosiocu predstavke, koji je tražio pristup štampanim stvarima, radiju i televiziji, i zbog mešanja u upražnjavanje njegovog prava da prima informacije tokom psihijatrijskog lecenja i smeštanja u psihijatrijsku ustanovu. Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Herzegfalvy od 24. septembra 1992, serija A br. 244.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Autronic AG od 22. maja 1990, serija A br. 178, § 61.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Worm od 22. avgusta 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, § 47.


� Evropski sud za ljudska prava, slučaj De Boecker od 27. marta 1962, serija A br. 4.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Engel i drugi od 8. juna 1976, serija A br. 22.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Sunday Times od 26. aprila 1979, serija A br. 30, § 65.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Barthold od 25. marta 1985, serija A br. 90.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Lingens od 8. jula 1986, serija A br. 103, § 41.


� Ibid. § 42.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Barfod od 22. februara 1989, serija A br. 149, § 29.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Weber od 22. maja 1990, serija A br. 177.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Oberschlick od 23. maja 1991, serija A br. 204.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju The Observer i Guardian Newspapers Ltd. od 26. novembra 1991, serija A br. 216.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Sunday Times Newspapers (br. 2) od 26. novembra 1991, serija A br. 217.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Castells od 23. aprila 1992, serija A br. 236, § 43.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Thorgeir Thorgeirson od 25. juna 1992, serija A br. 239, § 59-70.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Schwabe od 28. avgusta 1992, serija A br. 242-B.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Vereinigung Demokratischer Soldaten Osterreichs i Gubi od 19. decembra 1994, serija A br. 302. Međutim, februara 1997. Komisija je ustanovila da osuda zbog podsticanja na nepoštovanje vojnih zakona ne predstavlja kršenje člana 10 jer je njen legitiman cilj bio da brani red i spreči kriminal. Videti br. 23697/94, R. Saszmann protiv Austrije, odluka od 27. februara 1997, nije objavljena.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Vereniging Weekblad Bluf! od 9. februara 1995, serija A br. 306-A.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Prager i Oberschlick od 26. aprila 1995, serija A br. 313.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Tolstoy Miloslavsky od 13. jula 1995, serija A br. 316-B.


� Usvojena na Cetvrtoj evropskoj ministarskoj konferenciji o politici u oblasti masovnih medija (Prag, 7-8 decembar 1994).


� 1. januar 1994, OJEC br. 44/34.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Goodwin od 27. marta 1996, Izveštaji o presudama i odlukama, 1996-II. Mada Sud nije izričito zauzeo stanovište o tome da li je “negativno pravo” na slobodu izražavanja zašticeno članom 10, stavom 1 ili nije, Komisija je jasno utvrdila ovo jemstvo u sovom izveštaju: videti br. 17488/90, Goodwin protiv Ujedinjenog Kraljevstva, izveštaj od 1. marta 1994, §48.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju De Haes i Gijsels od 24. februara 1997, Izveštaji i odluke 1997-I. Komisija je u svom izveštaju takode utvrdila da: “... opšti interes u javnoj raspravi ciji je cilj ozbiljan nadjacava legitiman cilj zaštite ugleda drugih i onda kada takva rasprava ukljucuje upotrebu uvredljivog ili neugodnog jezika.” Videti br. 19983/92, L. De Haes i H Gijsels protiv Belgije, izveštaj od 29. novembra 1995, § 63.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Oberschlick (br. 2) od 1. jula 1997 (§ 33), Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-IV.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Worm od 27. avgusta 1997, Izveštaji o presudama i odlukama 1997-V, § 50.


    Član 6. Konvencije kaže “svako, tokom odlučivanja o njegovim građanskim pravima i obavezama ili o krivičnoj optužbi protiv njega, ima pravo na pravicnu i javnu raspravu u razumnom roku, pred nezavisnim i nepristrasnim sudom, obrazovanim na osnovu zakona. Presuda se izriče javno, ali štampa i javnost mogu da budu iskljuceni sa celog, ili dela, sudenja u interesu morala, javnog reda ili državne bezbednosti u demokratskom društvu, kada to zahtevaju interesi maloletnika ili zaštita privatnog života stranaki, ili u meri koja je,  po mišljenju suda nužna u posebnim okolnostima u kojima bi javnost mogla da naškodi interesima pravde.”


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Lehideux i Isorni od 23. septembra 1998, (§ 53) Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-VII.


� Ibid. (§ 54).


� Ibid. (§ 55).


� Ibid. (§ 57).


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Hertel od 25. avgusta 1998, (§ 50) Izveštaji o presudama i odlukama 1998-VI.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Fressoz i Roire od 21. januara 1999. (§50), Izveštaji o presudama i odlukama 1999-I.


� Ibid.


� Ibid. § 51, 52.


� Ibid. § 54.


� Br. 2690/65 Televizier protiv Holandije, Izveštaj Komisije od 3. oktobra 1986, predstavka je brisana iz registra Suda.


� Br. 5178/71, de Geillustreerde Pers protiv Holandije, odluka od 6. jula 1976, D. R. 8, str. 5; Rezolucija Komiteta ministara DH (77) 1 od 17. februara 1977.


� Br. 13251/87 Berns i Ewert protiv Luksemburga, odluka od 6. marta 1991, D. R. 68, str. 137.


� Br. 15404/89 Purcell i drugi protiv Irske, odluka od 16. aprila 11991, D. R. 70, str. 262.


� Br. 14644/89, Times Newspapers Ltd. i A. Neil protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 8. oktobra 1991, D. R. 73, str. 41


� Br. 18897/91 Times Newspapers Ltd. i A. Neil protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 12. oktobra 1992, nije objavljena.


� Br. 20915/92 Familiapress Zeitungs-GmbH protiv Austrije; odluka od 30. novembra 1994, nije objavljena; ali videti izveštaj od 3. marta 1995, u kojem je predstavka brisana iz registra Suda zbog nepoštovanja tajnosti rada Komisije, D. R. 80, str. 74.


� Analizu ranije sudske prakse videti u Council of Europe, Case-law of the control organs of the European Convention on Human Rights concerning the phenomenon of incitement to racial hatred and xenophobia, Strasbourg, 1995, Doc. H (95) 4.


� Član 17 kaže:


“Ništa u ovoj Konvenciji ne može  se tumačiti tako da podrazumeva pravo bilo koje države, grupe ili bilo kojeg lica da se upuste u neke delatnosti ili postupke  koji su usmereni na poništavanje nekog od navedenih prava i sloboda ili na njihovo ograničavanje u meri većoj od one koja je predviđena Konvencijom.” 


� Videti posebno Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Jersild od 23. septembra 1994, serija A br. 298, § 35; br. 21128/92, U. Walendy protiv Nemačke, odluka od 11. januara 1995, D. R. 80, str. 94; br. 25096/94, O. E. F. A. Remer protiv Nemačke, odluka od 6. septembra 1995, D. R. 82, str. 117; br. 25062/94, G. Honsik protiv Austrije, odluka od 18. oktobra 1995, D. R. 83, str. 77; br. 25992/94, N.P.D. Bezirksverbund München-Oberbayern protiv Nemačke, odluka od 29. novembra 1995, D. R. 84, str. 149; br. 24398/94, F. Rebhandl protiv Austrije, odluka od 16. januara 1996, nije objavljena; br. 31159/96, P. Marais protiv Francuske, odluka od 24. juna 1996, D. R. 86, str. 184; br. 26551/95, D.I. protiv Nemačke, odluka od 26. juna 1996, nije objavljena; br. 36773/97, H. Nachtmann protiv Austrije, odluka od 9. septembra 1998. (još nije objavljena).


� Br. 21861/93, P. Zihlmann protiv Švajcarske, odluka od 28. juna 1995, D. R. 82, str. 12.


� Br. 20683/92, A. Neves protiv Portugalije, odluka od 20. februara 1995, nije objavljena i br. 28236/95, F. Bocos Rodriguez protiv Španije, odluka od 12. aprila 1996, D. R. 85, str. 141; br. 35125/97, S. Panev protiv Bugarske, odluka od 3. decembra 1997. (još nije objavljena); br. 28202/95, B. A. Middleburg, S. van der Zee i Het Parool protiv Holandije, odluka od 21. oktobra 1998. (još nije objavljena).


� Br. 26229/95, J. Gaweda protiv Poljske, odluka od 13. januara 1997, nije objavljena.


� Br. 23556/94, M. Ceylan protiv Turske; br. 23927/94 i br. 24277/94, K. T. Sürek i Y. Özdemir protiv Turske; br. 24246/94, Z. Okcoglu protiv Turske br. 24919/94, H. Gerger protiv Turske; br. 25067/94 i br. 25068/94, S. Erdogdu i S. Ince protiv Turske; br. 26682/95, K. T. Sürek protiv Turske; izveštaji od 11. decembra 1997. (još nisu objavljeni); sudski procesi su još uvek u toku. br. 24122/94, K. T. Sürek protiv Turske (br. 2); br. 24735/94, K. T. Sürek protiv Turske (br. 3); br. 24762/94, K. T. Sürek protiv Turske (br. 4); izveštaji od 13. januara 1998 (još nisu objavljeni); sudski procesi su još uvek u toku.


� U istom kontekstu Komisija je proglasila dve druge predstavke prihvatljivim: br. 26680/94, P. Sener protiv Turske, odluka od 21. oktobra 1997, nije objavljena; br. 25723/94 U. Erdoglu protiv Turske, odluka od 23. januara 1998, D. R. 92, str. 9.


� Br. 23556/94, M. Ceylan protiv Turske (§ 46); br. 23927/94 i br. 24277, K. T. Sürek i Y. Ozdemir protiv Turske; br. 24246/94, Z. Okcuoglu protiv Turske; br. 24762/94, K. T. Sürek protiv Turske (br. 4); br. 24919/94, H. Gerger protiv Turske; br. 25067/94 i br. 25068/94, S. Erdogdu i S. Ince protiv Turske; izveštaji od 11. decembra (još nisu objavljeni); sudski procesi su još uvek u toku.


� Br. 24735/94, K. T. Sürek protiv Turske (br. 3), izveštaj od 13. januara 1998. (još nije objavljen); videti takođe br. 26682/95, K. T. Sürek protiv Turske, izveštaj od 11. decembra 1997, § 67 (još nije objavljen)


� Br. 24122/94, K. T. Sürek protiv Turske (br. 2), izveštaj od 13. januara 1998, § 50 (još nije objavljen)


� Br. 28114/95, Ionel Dalban protiv Rumunije, izveštaj od 22. januara 1998, § 55 (još nije objavljen)


� Br. 26113/95, Wirtschafts-Trend Zeitschriften m.b.H. protiv Austrije, izveštaj od 16. aprila 1998. (još nije objavljen); Komitet ministara, Privremena rezolucija DH (98) 378 od 12. novembra 1998.


� Br. 29180/93, Bladet Tromso A/S i Pal Stensas protiv Norveške, izveštaj od 9. jula 1998. (još nije objavljen).


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Thorgeir Thorgeirson od 25. juna 1992, serija A, br. 239.


� Ibid., Bladet Tromso A/S i Pal Stensas protiv Norveške, § 87.


� Ibid., § 90.


� Br. 18902/91, H. N. protiv Italije, odluka od 27. oktobra 1998, D. R. 5, str. 46.


� Br. 6452/74, Sacchi Italy (Telebiella), odluka od 12. marta 1976, D. R. 5, str. 46.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Groppera Radio AG i drugi od 28. marta 1990, serija A br. 173.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Autronic AG od 22. maja 1990, serija A br. 178.


� Br. 18033/91, Cable Music Europe Ltd protiv Holandije, odluka od 29. novembra 1993, neobjavljeno; br. 21472/93, X. S.A. protiv Holandije, odluka od 11. januara 1994, D. R. 76, str. 129.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Informationsverein Lentia i drugi od 24. novembra 1993, serija A br. 276, § 32-33 i 38-42.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Radio ABC od 20. oktobra 1997, Izveštaji o presudama i odlukama 1997-VI, § 37.


� Br. 3071/67, X. protiv Švedske, odluka od 7. februara 1968, Zbirka odluka 26, str. 71.


� Br. 4515/70, Sc. i Udruženje Z. protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 12. jula 1971, Godišnjak 14, str. 538.


� Br. 6452/74, Sacchi protiv Italije (Telebiella), odluka od 12. marta 1976, D. R. 5, str. 43.


� Br. 8266/78, X. protiv Ujedinjenog Kraljevstva (Radio Caroline), odluka od 4. decembra 1978, D. R. 16, str. 190.


� Br. 10405/83, X. i drugi protiv Belgije (Radio Scorpio), odluka od 5. marta 1986, nije objavljena.


� Br. 10746/84 Verein Alternatives Lokalradio Bern i Verein Radio Dreyeckland Basel protiv Švajcarske, odluka od 16. oktobra 1986, D. R. 49, str. 126.


� Br. 13920/88, Nederlandse Omroepprogramma Stichting protiv Holandije, odluka od 11. jula 1991, D. R. 71, str. 126.


� Br. 16956/90. Dumarche protiv Francuske, odluka od 2. septembra 1992, nije objavljena Videti takođe br. 26335/95, Vereiniging Radio 100 i drugi protiv Holandije, odluka od 27. juna 1996, nije objavljena.


� Br. 17505/90, Nydahl protiv Švedske, odluka od 11. januara 1993, nije objavljena.


� Br. 18424/91, Roda Korsets Ungdomsforbund i drugi protiv Švedske, odluka od 15. januara 1993, nije objavljena.


� Br. 18353/91, M. N. protiv Španije, odluka od 7. jula 1993, nije objavljena.


� Br. 16844/90, Nederlandse Omroepprogramma Stichting protiv Holandije, odluka od 13. oktobra 1993, nije objavljena.


� Br. 18714/91, Brind i drugi protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 9. maja 1994, D. R. 77, str. 42; br. 18759/91. McLaughlin protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 9. maja 1994, nije objavljena. U skladu s ovom prethodnom odlukom, Komisija je proglasila neprihvatljivom predstavku koja se ticala naredbe kojom se zabranjuje predsedniku Šin Fejnu da ude u Britaniju posle poziva jednog broja poslanika Parlamenta i novinara: br. 28979/95 i br. 30343/96. G. Adams i T. Benn protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 13. januara 1997, D. R. 88, str. 137.


� Br. 30262/96. Societe Nationale de Programmes France 2 protiv Francuske, odluka od 15. januara 1997, nije objavljena.


� Br. 27388/95, N. Grauso protiv Poljske, odluka od 9. aprila 1997, nije objavljena.


� Br. 25685/94, M.B.I. A.S. protiv Turske, odluka od 21. oktobra 1997. (još nije objavljena).


� Br. 25685/94, M.B.I. A.S. protiv Turske, izveštaj od 30. juna 1998. (još nije objavljena); Komisija nije odlučivala o valjanosti ovog slučaja pošto je kompanija koja je podnela predstavku odlučila da je povuče. Slučaj je brisan iz sudskog registra.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Telesystem Tyrol Kabeltelevision od 9. juna 1997, Izveštaji o presudama i odlukama, 1997-III.


� Br. 10799/84, Radio 24 AG, S, W. i A. protiv Švajcarske, odluka od 17. maja 1984, D. R. 37, str. 236


� Br. 13252/87 Gemeinde Rothenthurm protiv Švajcarske, odluka od 14. decembra 1988, D. R. 59, str. 251


� Br. 13253/87, Ebner protiv Švajcarske, odluka od 6. juna 1991, nije objavljena


� Br. 18033/91, Cable Music Europe Ltd. protiv Holandije, odluka od 29. novembra 1993, nije objavljena; br. 21472/93, X. S.A. protiv Holandije, odluka od 11. januara 1994, D. R. 76, str. 129.


� Posebno br. 10248/83, Aebi protiv Švajcarske, odluka od 5. marta 1985, D. R. 41, str. 141, br. 17713/91, Shindewolf protiv Savezne Republike Nemačke, odluka od 2. septembra 1992, nije objavljena i br. 25183/94, L. Schartz protiv Luksemburga, odluka od 12. aprila 1996, nije objavljena i br. 30401/96, J. Van Der Auwera protiv Belgije, odluka od 21. maja 1997, nije objavljena.


� Br. 10799/84, Radio 24 AG, S., W. i A. protiv Švajcarske, odluka od 17. maja 1984, D. R. 37, str. 236.


� Br. 25987/94. A. W. Hins i str. B. Hugenholtz protiv Holandije, odluka od 7. marta 1996, D. R. 84, str. 135.


� S ovim u vezi videti br. 9297/81, X. Association protiv Švedske, odluka od 1. marta 1982, D. R. 28, str. 204; slicno, br. 12439/86, Sundberg protiv Švedske, odluka od 15. oktobra 1987, nije objavljena; br. 23550/94, Association mondiale pour l’Ecole Instrument de Paix protiv Švajcarske, odluka od 24. februara 1995, nije objavljena i br. 25060/94, J. Haider protiv Austrije, odluka od 18. oktobra 1995, D.R. 83, str. 66. Videti takođe br. 28079/95, L. De Angelis protiv Italije, odluka od 17. januara 1997 nije objavljena.


� Br. 4515/70, Sc. i Association of Z. protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 12. jula 1971, Godišnjak 14, str. 538.


� Br. 24744/94, R.J. Huggett protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 28. juna 1995, D. R. 82, str. 98.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Leander od 26. marta 1987, serija A br. 116.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Gaskin od 7. jula 1989, serija A br. 160.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Guerra i drugi od 19. februara 1998, Izveštaji o presudama i odlukama 1998-I.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Leander od 26. marta 1987, serija A br. 116, str. 29, § 74.


� Ibid. Presuda u slučaju Guerra i drugi, § 53.


� Br. 11553/85 i br. 11658/85, G.M.T. Hodgson, D. Woolf Productions Ltd, National Union of Journalists i Channel 4 Television Co Ltd protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 9. marta 1987, D. R. 51, str. 136.


� Br. 23868/94 i br. 23869/94, A. Loersch i Nouvelle Association du Courrier protiv Švajcarske, odluka od 24. februara 1995. D. R. 80, str. 162.


� Br. 26633/95, E. Bader protiv Austrije, odluka od 15. maja 1996, nije objavljena; br. 27881/95, E. Nurminen i drugi protiv Finske, odluka od 26. februara 1997, nije objavljena.


� Br. 32849/96, Grupo Interpres S.A. protiv Španije, odluka od 7. aprila 1997, D. R. 89, str. 150.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Markt Intern Verlag GmbH i Klaus Beermann od 20. novembra 1989, serija A br. 165, § 26.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Casado Coca od 24. februara 1994, serija A br. 285, § 35-37 i 51-57. Potvrdeno od strane Komisije, videti br. 21554/93, J. protiv Nemačke, odluka od 31. avgusta 1994, nije objavljena.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Jacubowski od 23. juna 1994, serija A br. 291-A, §§ 27-30.


� Br. 8266/78, X. protiv Ujedinjenog Kraljevstva (Radio Caroline), odluka od 4. decembra 1978, D. R. 16, str. 190.


� Br. 7805/77, X. i Church of Scientology protiv Švedske, odluka od 5. maja 1979, D. R. 16, str. 68.


� Br. 9664/82, Ingemar Liljenberg protiv Švedske, odluka od 1. marta 1983, nije objavljena


� Br. 10267/83, Jean Alexandre i drugi protiv Francuske, odluka od 10. decembra 1987, D. R. 54, str. 5.


� Br. 17006/90, X. protiv Savezne Republike Nemačke, odluka od 2. jula 1990, nije objavljena.


� Br. 14622/89, Hempfing protiv Savezne Republike Nemačke, odluka od 7. marta 1991, D. R. 69, str. 272.


� Br. 18424/91, Roda Korsets Ungdomsforbund i drugi protiv Švedske, odluka od 15. januara 1993, nije objavljena.


� Br. 16844/90, Nederlandse Omroepprogramma Stichting protiv Holandije, odluka od 13. oktobra 1993, nije objavljena.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Handyside od 7. decembra 1976, serija A br. 24, § 49.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Muller i drugi od 24. maja 1988, serija A br. 133.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Open Door Counselling Ltd. i Dublin Well Woman od 29. oktobra 1992, serija A br. 246.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Hadjianastassiou od 16. decembra 1992, serija A br. 252.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Chorlherr od 25. avgusta 1993, serija A br. 266-B, § 30-34.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Otto-Preminger-Institut od 20. septembra 1994, serija A br. 295-A.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Piermont od 27. aprila 1995, serija A br. 314, § 77.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Vogt od 26. septembra 1995, serija A br. 323.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Zana od 25. novembra 1997, Izveštaji o presudama i odlukama 1997. (još nije objavljena).


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Grigoriades od 25. novembra 1997, Izveštaji o presudama i odlukama 1997, § 45.


� Ibid.


� Ibid.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Castells od 23. aprila 1992, serija A br. 236, § 42.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Incal od 9. juna 1998, Izveštaji o presudama i odlukama 1998-�IV, § 46.


� Ibid. § 50.


� Ibid. § 54.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Zana od 25. novembra 1997, Izveštaji o presudama i odlukama 1997-VII.


� Ibid, presuda u slučaju Incal, § 58.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Steel i drugi od 23. septembra 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-VII.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Ahmed i drugi od 2. septembra 1998, Izveštaji o presudama i odlukama, 1998-VI.


� Br. 12242/86, Rommelfanger protiv Savezne Republike Nemačke, odluka od 6. septembra 1989, D. R. 62, str. 151.


� Br. 16564/90, W. i K. protiv Švajcarske, odluka od 8. aprila 1991, nije objavljena i br. 17116/90, S. protiv Švedske, odluka od 14. januara 1993, nije objavljena.


� Br. 16632/90, R. Colinan protiv Ujedinjenog Kraljevstva, Izveštaj od 19. oktobra 1992, serija A br. 258-D, str. 112 posle cega je usledilo sporazumno poravnanje pred Sudom, presuda od 28. juna 1993, serija A br. 258-D.


� Videti br. 22492/93 C.K. protiv Turske, odluka od 9. januara 1995. (još nije objavljena), br. 22495/93, E. Yasa protiv Turske, odluka od 3. aprila 1995. (još nije objavljena) i br. 23144/93. G. Ersoz i drugi protiv Turske, odluka od 20. oktobra 1995. (još nije objavljena). Videti takođe pretnje sindikalnim vodama: br. 22947/93 i br. 22948/93, N. Akkoc protiv Turske, odluka od 11. oktobra 1994, D. R. 79, str. 108.


� Br. 18877/91. S. Ahmet protiv Grcke, Izveštaj od 4. aprila 1995. (još nije objavljen). Videti Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Ahmet Sadik od 15. novembra 1996, Izveštaji o presudama i odlukama 1996-V (još nisu objavljeni).


� Br. 25658/94, S. Aslantas protiv Turske, odluka od 15. septembra 1997. (još nije objavljena).


� Br. 29900-3/96, S. Sadak, L. Zana, H. Dick i O. Dogan, odluka od 24. oktobra 1997. (još nije objavljena). Videti takođe br. 25143/94 i br. 27098/95, S. Yurttas protiv Turske, odluka od 27. oktobra 1997. (još nije objavljena).


� Br. 23462/94, G. Arslan protiv Turske, izveštaj od 11. decembra 1997; br. 23500/94, E. P. protiv Turske, izveštaj od 11. decembra 1997; br. 23536/94 i br. 24408/94, F. Baskaya i M. S. Okcuoglu protiv Turske, izveštaj od 13. januara 1998; br. 22479/93, U. Ozturk protiv Turske, izveštaj od 30. juna 1998(izveštaji još nisu objavljeni), sudski procesi još uvek u toku.


� Ibid. F. Baskaya i M. S. Okcuoglu protiv Turske, § 69.


� Ibid. § 74.


� Br. 24919/94, Haluk Gerger protiv Turske, izveštaj od 11. decembra 1998, § 62 (još nije objavljen), sudski proces još uvek u toku.


� Br. 23168/94. H. Karatas protiv Turske, izveštaj od 11. decembra 1998. (još nije objavljen), sudski proces još uvek u toku.


� Br. 25390/94, L. Revenyi protiv Madarske, izveštaj od 9. jula 1998, § 51 (još nije objavljen), sudski proces još uvek u toku.


� Br. 25594/94, J. Hashman i Wanda Harrup protiv Ujedinjenog Kraljevstva, izveštaj od 6. jula 1998, § 55 (još nije objavljen), sudski proces još uvek u toku.


� Ibid, § 55.


� Br. 28396/95, H. Wille protiv Lihtenštajna, izveštaj od 17. septembra 1998. (još nije objavljen), sudski proces još uvek u toku.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Glasenapp i Kosiek od 28. avgusta 1986, serija A br. 104, str. 21, § 39; Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Vogt od 26. septembra 1995, serija A br. 323, str. 23, § 44.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Jersild od 23. septembra 1994, serija A, br. 298, § 35.


� Videti Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Wingrove od 25. novembra 1996, Izveštaji o presudama i odlukama 1996-V, § 58. Videti odluku Komisije o osnovanosti: D. R. 76, str. 26., 


� Član 3. Protokola br. 1 sadrži odredbu prema kojoj  “visoke strane ugovornice preuzimaju održavanje slobodnih izbora u razumnim intervalima tajnim glasanjem, pod uslovima koji ce osigurati slobodno izražavanje mišljenja naroda prilikom izbora zakonodavnih vlasti”.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Bowman od 19. februara 1998, Izveštaji o presudama i odlukama 1998-I, § 42.


� Ibid., § 47.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Janowski od 21. januara 1999, Izveštaji o presudama i odlukama 1999-I, § 33.


� Br. 22838/93, H. J. Van Den Dungen protiv Holandije, odluka od 22. februara 1995, D. R. 80, str. 147.


� Videti posebno br. 19363/92, G. Hinnann protiv Austrije, odluka od 6. aprila 1995, nije objavljena, br. 20571/92, G. F. protiv Švajcarske, odluka od 18. oktobra 1995, nije objavljena, br. 25063/94, H. Trieflinger protiv Nemačke, odluka od 6. septembra 1995, nije objavljena, br. 29364/95, D. P. protiv Rumunije, odluka od 4. septembra 1996, nije objavljena, br. 25716/94, J. M. Janowski protiv Poljske, odluka od 27. novembra 1996, nije objavljena, br. 31477/96, J. R. Lopez-Fando Raynaud i E. Pardo Unanua protiv Španije, odluka od 15. januara 1997, neobjavljeno, br. 26601/95, H.-C. Leiningen-Westerburg protiv Austrije, odluka od 20. januara 1997, D. R. 88, str. 85, br. 29473/95, L. Grech i A. Montanaro protiv Malte, odluka od 21. januara 1997, nije objavljena. Videti takođe: br. 29045/95, H. Mahler protiv Nemačke, odluka od 14. januara 1998. (nije objavljena); br. 18902/91, H. N. protiv Italije, odluka od 27. oktobra 1998, D. R. 94, str. 21; br. 28202/95, B. Middelburg i drugi protiv Holandije, odluka od 21. oktobra 1998. (nije objavljena); br. 34328/96, Peree protiv Holandije, Odluka Suda od 17. novembra 1998. (još nije objavljena).


� Br. 24773/94, A. Wabl protiv Austrije, Izveštaj od 4. marta 1998. (još nije objavljen), sudski proces još uvek u toku.


� Br. 23118/93, A. Nilsen i J. G. Johnsen protiv Norveške, izveštaj od 9. septembra 1998. (još nije objavljen), sudski proces još uvek u toku.


� Ibid., § 66.


� Ibid., § 71.


� Ibid., § 73.


� Br. 25798/94, British Broadcasting Corporation protiv Ujedinjenog Kraljevstva, odluka od 18. januara 1996, D. R. 84, str. 129.


� Evropski sud za ljudska prava, presuda u slučaju Schopfer protiv Švajcarske od 20. maja 1998, Izveštaji o presudama i odlukama 1998-III, § 29.


� Ibid., presuda u slučaju Schopfer, § 33.





2

